Politiek correct!

Ontwerpen van het Nederlandse modeduo Viktor & Rolf, gedragen door Nederlandse volksvertegenwoordigsters...

Nehabat Albayrak (31, sinds vorig jaar Tweede-Kamerlid voor de PvdA) heeft een duidelijke dresscode voor zichzelf. 'Liefst net even anders, maar wel altijd simpel, zwart en zakelijk.' Het felgekleurde balloons-pak uit de wintercollectie 1998-'99 dat Viktor en Rolf voor haar hadden uitgezocht, bekeek ze aanvankelijk dan ook met enig wantrouwen. 'Zelfs voor een gelegenheid waarvoor ik mezelf moest opdoffen, zou ik zoiets niet kiezen. Veel te bombastisch. Maar wel leuk om in te poseren.'

Overigens is dit in vergelijking met de rest van de show nog een tamelijk rustige outfit; het was een van de weinige die niet was opgevuld met ballonnen. Die deden de meeste ontwerpen tot boven de oren van de modellen uitkomen.

Deze collectie, die bijna geheel werd vervaardigd van restpartijen van stoffen uit de jaren vijftig en zestig (de oranje en lichtblauwe wol van dit pak is gemaakt voor Courrèges) betekende de definitieve doorbraak van Viktor Horsting (nu 30) en Rolf Snoeren (29), die in 1993 afstudeerden aan de kunstacademie in Arnhem en kort daarna de modeprijs voor jonge ontwerpers in het Franse Hyères wonnen. 'Opeens stonden we voorop alle kranten', zegt Rolf.

Inmiddels hebben Viktor en Rolf in alle belangrijke modebladen gefigu reerd, en sterren als Julia Roberts en Madonna zijn in hun kleren gefotografeerd. Madonna zullen ze voor het millenniumnummer van het Amerikaanse blad In Style wederom aankleden. Net als Gucci, Chloé en Versace. In die categorie ontwerpers horen Viktor en Rolf namelijk tegenwoordig thuis.

In vergelijking met haar vorige woonplaats Amsterdam is het in Nijmegen moeilijk kleren kopen, meent Marjet van Zuijlen (32, sinds 1994 Tweede-Kamerlid voor de PvdA), vandaar dat ze de fotosessie combineert met een bezoek aan haar favorieten DKNY en H & M 'Kun je je voorstellen, er is in het centrum van Nijmegen niet eens een H & M! Misschien moet ik ze eens bellen.'

Het is niet de eerste keer dat Marjet als model optreedt. Op internet poseerde ze twee jaar geleden als hairy babe of the month september, gekleed in diep uitgesneden paars vest en voorzien van, jawel, een rossige baard. Binnen het cda leverde dat een stevige discussie op; de fractie stond op het punt Kamervragen te stellen.

Het pak dat ze op de foto aan heeft, komt uit de collectie voor zomer 1999, die geheel in zwart-wit was uitgevoerd. De modellen lieten alle ontwerpen twee keer zien: eenmaal in blacklight en eenmaal in gewoon licht. Rolf: 'Het ging over wat er gebeurde rond de vorige show. Daarvoor waren we nog onbekend, en erna stonden we ineens in het licht.' Dit ontwerp vindt hij een van de best geslaagde. 'Het idee met die witte rand werkte heel goed. In het blacklight was het een soort lopende tekening.'

Marjet Van Zuijlen vindt het pak 'schitterend, heftig, chic en heel speciaal.' 'Ik ga binnenkort trouwen, maar ik weet nu al dat ik er dan niet zo koninklijk zal uitzien als nu.'

Lousewies van der Laan (33, fractievoorzitter van D66 in het Europees Parlement) draagt een juten jas met ingeverfd kant uit de vierde en meest recente coutureshow van Viktor en Rolf. Voor die show was, heel ongebruikelijk, maar één model ingehuurd - wel het topmodel Maggie Rizer overigens, dat de veel en veel beter betaalde show van Chanel ervoor afzegde.

Maggie Rizer stond op een ronddraaiend podiumpje, en werd door Viktor en Rolf gestoken in negen outfits over elkaar. Lousewies' jas was de op twee na laatste.

Het idee werd geboren uit financiële nood. Het duo, dat uitsluitend haute couture maakt, mag dan wereldberoemd zijn, het heeft niet één betalende klant. Het bleek een meer dan afdoende oplossing. André Leon Talley van de Amerikaanse Vogue sprak zelfs over total, total brilliance en 'de toekomst van de couture'.

Voor Lousewies van der Laan zijn kleren 'een beetje een rollenspel'. Haar functie als voorlichter van Hans van den Broek vereiste 'strakke mantelpakjes' die 'op het truttige af' waren. Als Euro-kandidate van D66 kon ze wat losser, al heeft ze die keer dat ze haar zwart-leren broek aantrok naar een partijbijeenkomst nog lang berouwd. 'De pers bleef hem maar zien, zelfs als ik hem niet aan had. Typisch iets wat ze bij jonge vrouwen doen. Tijdens de verkiezingscampagne heb ik hem niet meer gedragen. Ik wilde ze geen enkel excuus geven.' In de creatie van Viktor & Rolf voelde ze zich 'heel romantisch en heel feestelijk. Alsof je in een fantasiewereld bent. Het was helemaal niet moeilijk om zo statig te poseren.'

Bij haar beëdiging als Kamerlid voor de vvd droeg Patricia Remak (34) vorig jaar een traditionele Surinaamse koto-misi. Maar sinds ze in functie is, is ze alleen nog maar in de Kamer te vinden in mantelpakjes, bij voorkeur van Duitse makelij. Die passen bij haar partij, vindt ze, en bij haar functie. 'Toen ik de stadsdeelraad van Amsterdam Zuid oost zat, kon ik wel casual. Maar de Kamer is het hoogste politieke orgaan, en dan moet je er serieus uitzien.' Het grijze pak dat ze op de foto aanheeft, is een stuk uit de eerste show die Viktor en Rolf in Parijs hielden. Die show trok vooral de aandacht doordat hij eindigde met het kapotgooien van een porseleinen hoed, ketting en corsage, een statement tegen de volgens Viktor & Rolf geheel overbodige mode-accessoires. Rolf: 'We wilden een nieuwe stroming in de couture. Het gaat altijd om decadentie en accessoires. Wij vinden dat het over het kledingstuk zelf moet gaan.'

Deze outfit was een poging een nieuwe vorm voor een pak te vinden. 'Het is een letterlijke kopie van een proefmodel waar we niet helemaal uitkwamen. Vaak zijn dingen mooier als ze half af zijn.'

Patricia Remak was vooral gecharmeerd van de extreem-geschouderde vossenjas uit de wintercollectie 1998-'99 die aan het pak werd toegevoegd. 'Eigenlijk wil iedere vrouw toch een bontjas hebben', zegt ze.

Meer over