NieuwsPolitie

Politie beweegt zich straks voort per e-bike

Politieagenten stappen vanaf 2020 massaal op de e-bike en e-scooter. Daarmee wil de politie de actieradius van agenten op de fiets vergroten. Voor de nieuwe tweewielers tekende de politie contracten met drie Nederlandse leveranciers.

Een wijkagent met e-bike in Assen praat met een buurtbewoner. Beeld ANP
Een wijkagent met e-bike in Assen praat met een buurtbewoner.Beeld ANP

De politie maakt nu ook al gebruik van e-bikes, maar de bedoeling is om dat op veel grotere schaal te doen. Hoeveel elektrische tweewielers worden aangeschaft, hangt af van wat er nodig is per eenheid en in hoeverre alle huidige fietsen worden vervangen, licht een woordvoerder toe. ‘In totaal bestaat ons tweewielerpark nu uit 6.500 fietsen en scooters, die gaan we niet allemaal in één keer vervangen.’ In de loop van volgend jaar doen de eerste nieuwe tweewielers hun intrede.

Voor de nieuwe fietsen heeft de politie met drie Nederlandse leveranciers contracten gesloten. GreenMo uit Waardenburg levert de elektrische scooters, Accell Nederland uit Heerenveen verzorgt de elektrische stadsfietsen en surveillancefietsen en Santos uit Nieuw-Vennep tekent voor de levering en onderhoud van (niet-elektrische) politiebikes. Volgens de woordvoerder gaat de politie uit van jaarlijkse kosten van 1,6 miljoen euro om de nieuwe tweewielers aan te schaffen en te onderhouden.

Politieagenten verplaatsen zich op verschillende type fietsen, afhankelijk van de gelegenheid. Zo dient de stadsfiets, die eruit ziet als een ‘normale’ fiets, voor overleg in de buurt. De surveillancefiets en politiebikes lijken meer op mountainbikes, voorzien van de voor de politie kenmerkende blauwe en rode strepen. Een surveillancefiets is voor controles en rechercheonderzoek. Politiebikes worden van stal gehaald voor evenementen, horecanachten, voetbalwedstrijden en het begeleiden van optochten en betogingen, en ingezet bij arrestaties.

De fiets is bij uitstek het vervoermiddel voor de agent om dichterbij de burger te komen en snel en wendbaar te bewegen, zeker in de steden. Politiefietsen moeten aan bepaalde eisen voldoen, bijvoorbeeld dat ze makkelijk op te tillen zijn wanneer de agent overgaat tot een arrestatie. Tegelijkertijd moeten de fietsen robuust zijn, oftewel bestand zijn tegen intensief gebruik (zo’n zes tot acht uur per dag, zeven dagen per week), vallen, en wisselende (weers)omstandigheden en ondergronden.

Meer over