Ploeterend Reed Elsevier verwacht geen winstgroei

Mede-voorzitter Herman Bruggink van uitgever Reed Elsevier had zich meer voorgesteld van de overgang naar elektronisch uitgeven. De winstgroei van het Brits-Nederlandse bedrijf is omgeslagen in een daling en voordat het beter gaat moeten honderden miljoenen guldens geïnvesteerd worden....

'De markt beweegt zich minder snel dan ik drie jaar geleden dacht', verzucht Bruggink naar aanleiding van de jaarcijfers. Die boodschap leidde op de beurs tot een koersdaling van bijna 7 procent.

Reed Elsevier investeerde afgelopen drie jaar bijna 500 miljoen gulden in nieuwe technieken en elektronische producten. De komende jaren is volgens de medevoorzitter nog eens ruim 200 miljoen gulden per jaar nodig voor vernieuwing.

'De return on investment laat langer op zich wachten dan ik hoopte. Dat komt doordat het aantal gebruikers en dus de omzet van onze online-produkten achterblijft bij eerdere verwachtingen.'

Dit jaar verwacht Reed Elsevier 'geen winstgroei van betekenis'. In 1998 daalde de nettowinst met 3 procent tot 1,9 miljard gulden. Bruggink: 'Ik kan alleen zeggen: we blijven op het pad waar we al op zitten. En dat is geen snelle route. We zijn enorm aan het investeren, maar voor de korte termijn zie ik geen wondermiddelen om hoge winstcijfers te behalen.' Bruggink verwacht vanaf 2000 weer een bescheiden groei.

De overstap van papier naar scherm is makkelijker gezegd dan gedaan. De uitgever publiceert traditioneel gespecialiseerde vakbladen, waar bibliotheken of advocatenkantoren niet buiten kunnen. Om die reden zijn de wetenschappelijke en juridische uitgaven even zeldzaam als winstgevend. Die luxe positie wordt bedreigd door Internet, waar informatie voor iedereen beschikbaar is. Met databanken als Lexis Nexis en ScienceDirect probeert Elsevier ook online een sterke positie te verwerven. 'We moeten genoegen nemen met lagere winstmarges, maar daar staan meer potentiële gebruikers tegenover.'

Reed Elsevier troefde afgelopen jaar aartsrivaal Wolters Kluwer af, door voor 3,1 miljard gulden de Amerikaanse uitgever Matthew Bender te kopen. Daardoor verkreeg het bedrijfsonderdeel Professionele Informatie (vooral juridische naslagwerken) een sterke positie in de Verenigde Staten. Dat onderdeel was met 15 procent de enige sterke groeier binnen het bedrijf. Volgens Bruggink verplaatst het overnamegevecht op het gebied van juridische uitgaven (circa 40 procent van de winst) zich nu naar Europa.

Meer over