Platenhoezen in een nieuw jasje

46 ontwerpers reageerden op de oproep een nieuw design van hun favoriete platenhoes te maken. Een keuze uit de opvallendste ontwerpen.

Herontwerp de hoes van je favoriete album aller tijden, dat was de oproep die Quin Lausberg deed via zijn website Brand New Fresh, een weblog waar Lausberg stukjes schrijft over muziek, film, games, media, kunst, mode en gadgets. Het idee, zo geeft hij toe op zijn site, heeft de Rotterdammer (zelf ook ontwerper) 'keihard gestolen' van de Amerikaanse website cargocollective.com/thirtythreepointthree.

Vanaf de oproep begin januari ontving Lausberg in drie maanden 46 inzendingen van ontwerpers plus een motivatie waarom ze voor dit album kozen. Op deze pagina een keuze uit de inzendingen, die variëren van hoezen uit pop, hiphop tot jazz en dance vanaf de jaren vijftig tot nu.

Vrijdag zijn de ontwerpen te zien op een expositie in de Dependance in Rotterdam (17-21u), maar ook op http://herontwerp.wordpress.com.

Foo Fighters: The Colour And The Shape(1997) door de Rotterdamse ontwerper Duko Stolwijk: 'In de jaren negentig luisterde ik vooral naar grunge: Pearl Jam, Nirvana, Alice In Chains, lekkere ruige gitaarrock. Langzaam kwamen er commerciëlere bandjes en gingen de originele muzikanten dood. Foo Fighters maakten toen voor mij de laatste bak herrie in het genre. Mijn versie is misschien niet echt grungy,ik heb een tijd niet naar die muziek geluisterd. Tijd om de plaat weer eens op te zetten.'

Aphex Twin: Window Licker(1999) door Thijs Kelder, Rotterdamse ontwerper en kunstenaar: 'Aphex Twin is en blijft de held van de elektronische muziek. De originele hoes is aanstootgevend en de videoclip al helemaal. Aphex Twin heeft een goede dosis zelfspot. Voor de remake van de hoes heb ik er nog een schepje bovenop gedaan door hem af te beelden als een soort pinup of ladyboy.'

Herbie Hancock: Rock It (1983) door Elroy Hiwat uit Rotterdam: 'In de jaren tachtig zat ik middenin de electric boogie, breakdance en body popping scene. Toen Rockit (van het album Future Shock) verscheen, wist ik niet wat ik hoorde. Het bleek een van de eerste nummers waarop werd gescratched. De hoes is een verwijzing naar de surrealistische clip waarin paspoppen een hoofdrol spelen, en de muziek die out of this world is.'

Big Joe Turner: Shake Rattle And Roll (1954) door ontwerpduo Sauerkids uit Rotterdam. Kort maar krachtig is hun toelichting: 'Shake Rattle And Roll is in de originele versie van Big Joe Turner één van de echte oer-rock 'n' roll platen.'

Ruben Bos maakte een herontwerp voor een Beatles-album:

'Eigenlijk vind ik Beatles for sale helemaal niet het beste album van The Beatles. Maar om nou de complete cast van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band dik en oud te maken is ook weer zo wat. Dat album bevat overigens wel de meest toepasselijke songtekst: 'Will you still need me? Will you still feed me? When I'm 64.'

undefined

Meer over