Plantenspuit maakt vakantiefile leuk

Het is een wild idee: een gezinsauto heeft helemaal geen airconditioning nodig als er een plantenspuit aan boord is. De kinderen mogen de spuit bedienen, zolang ze de waternevel niet richten op de nek van hun ouders....

Theo Nijenhuis

'Onze auto ziet er af en toe als een druipsteengrot uit, maar het helpt', zegt een vader die het idee opdeed op een feestje. Het principe is simpel. Om te verdampen onttrekt de nevel warmte aan de lucht in de auto.

Nu is dat effect beperkt. Het interieur droogt op een hete dag snel. Het lijkt inderdaad of de temperatuur een beetje zakt, zeker als de wagen stilstaat, maar er moet elk kwartier een beetje worden gesproeid.

Daar staat tegenover dat kinderen elkaar zo vaak voorzien van een opfrisser dat achterin niet meer wordt geklaagd over hitte. Een ander voordeel: water is gratis en airconditioning niet. Luchtkoeling slurpt energie.

Volgens de Consumentenbond kan het extra brandstofverbruik oplopen tot 25 procent. Bij een retourrit van drieduizend kilometer scheelt dat pakweg honderd euro.

Er is nog een anti-hittetruc: een klein handdoekje opvouwen en stijf oprollen. Het rolletje leg je horizontaal in de rug, ter hoogte van de broekband. Soms moet de rugleuning iets rechter worden gezet, maar dan steunt de rug niet meer in volle lengte tegen de rugleuning. Dat voorkomt een plakkerig gevoel.

Nog zo'n buitenissig idee is het gebruik van oude fietsbanden, of beter nog die van een bromfiets. Prima om bagage vast te zetten. In de industrie worden met binnenbanden zware dozen vastgezet op pallets.

Ze zijn inderdaad sterk. Leg zo'n oude band rond een paal én om de trekhaak van de auto. Je krijgt bij het wegrijden het gevoel dat een vlieg bekruipt als hij wil opstijgen uit een pot stroop.

Er is een discussie gaande tussen de Europese consumentenorganisaties en de auto-industrie. Proeven hebben aangetoond dat achterbanken niet sterk genoeg zijn om schuivende bagage tegen te houden.

De Duitse televisie toonde beelden van een hond die bij een aanrijding door de auto werd geslingerd, samen met het rekje dat achter de achterbank stond, juist om de inzittenden te beschermen voor overvliegende honden.

Voor kinderen kan een botsing in een los bepakte auto slecht aflopen. Ze worden gekraakt tussen hun veiligheidsriemen en de rugleuning van de oprukkende achterstoelen. De consumentenorganisaties willen dat het effect van losse bagage meetelt bij botsproeven.

Bagage vliegt in principe met dezelfde snelheid naar voren die de auto had vóór een noodstop of botsing. Als de achterbank niet wordt gebruikt, raadt de Consumentenbond vakantiegangers aan om de gordels toch vast te maken. Ze houden bij een botsing misschien de bagage in bedwang. Het risico wordt kleiner als de achterbank uit één stuk bestaat. Zo'n bank kan meer hebben, zegt woordvoerster Pauline van den Brandhof.

Losse bagage is zelden de oorzaak van een auto-ongeluk. Het is een factor die de gevolgen verergert. De Raad voor de Transportveiligheid - de club van Pieter van Vollenhoven - heeft zo'n ongeluk geanalyseerd.

Op een stille, vroege zondagmorgen in de zomer van 1999 knalde een busje met een snelheid van tussen de 90 en 120 kilometer per uur op een paal die een wegverlegging bij Moerdijk markeerde. Het gevolg: Vijf doden, onder wie een kind van twee jaar, en vier zwaargewonden. De losse vakantiebagage werd 'gelanceerd' en verergerde de verwondingen.

Als de chauffeur zich had gehouden aan de snelheidsbeperking van zeventig kilometer per uur, had hij zijn stuurfout kunnen corrigeren. Snelheidsbeperkingen worden zo gekozen dat de bestuurder nog tijd heeft voor een reactie. Een fitte chauffeur heeft een seconde nodig om zich te realiseren dat hij iets moet doen.

In dit geval was dat theorie, want de chauffeur was slaperig en misschien even in slaap gevallen. Dat komt veel voor als wordt afgeweken van het dagelijks leefritme. De transportraad heeft er stapels rapporten over geraadpleegd.

Mannen zijn gevoeliger voor slaperigheiddan vrouwen, jongeren meer dan ouderen en veelrijders lopen sowieso meer risico. In Engeland bleek dat 10 procent van de ongevallen mede is veroorzaakt door vermoeidheid. Scandinavische rapporten komen met hogere percentages.

Tussen drie en zes uur in de ochtend is de kans op een ongeluk tien keer zo groot. Overdag gebeuren na twee uur 's middags de meeste ongelukken en de fatale klappen vallen tussen vier en vijf uur.

Twee koppen sterke koffie beperken het risico, evenals een kwartier slapen. En uiteraard helpt ook een straal koud water uit een plantenspuit.

Meer over