Plan voor oase tegen vervlakking van televisieaanbod blijft luchtspiegeling

De commerciële kwaliteitszender TVOase is definitief van de baan. Na twee jaar proberen komt het project nog steeds 20 miljoen euro tekort....

Dat meldt mediaondernemer Harry de Winter vandaag in een open brief in de Volkskrant. De zender had het antwoord moeten worden op de vervlakking bij de publieke omroep. De Winter had 150 miljoen euro nodig en zou daarvoor in zee gaan met uitgever PCM. Met de leiding van de uitgever – de inmiddels vertrokken Ton aan de Stegge en Philip Alberdingk Thijm – kon De Winter echter niet tot zaken komen.

Daarna zou de grootaandeelhouder van PCM, de stichting Democratie en Media, het project financieel steunen. Maar SDM had haar geld nodig om het Britse opkoopfonds Apax uit te kopen bij PCM. Andere gesprekken, met onder andere De Telegraaf Media Groep en met Marcel Boekhoorn, eigenaar van de gratis krant De Pers, leidden ook tot niets.

De Winter is niet de enige die klaagt over de publieke omroep. In een andere open brief klaagt cabaretier Freek de Jonge over zijn deelname aan het EO-programma Knevel & Van den Brink. Volgens De Jonge zijn de EO en VPRO uitgerangeerd en is de publieke omroep daardoor geen partner meer in het maatschappelijk debat.

Meer over