Pittig opduveltje geschikt om over zo plat mogelijk asfalt te rossen

Een Italiaans testosteronbommetje, om op vrije dagen mee over vlak asfalt te rossen.

null Beeld
Beeld

Leest u mee met de pr-tekst: 'De kleinste supercar ter wereld heeft een gewicht van amper 997 kg en een 190 pk sterke 1.4 T-Jet benzinemotor. Daarmee beschikt de Abarth 695 Biposto over de beste gewicht/ vermogensverhouding (5,2 kg/pk) en de beste acceleratie (0-100 km/u in 5,9 s) in zijn segment, met een topsnelheid van 230 km/u.'

Kortom, we hebben te maken met een Italiaans testosteronbommetje en gaan er graag een blokje mee om, al is zijn belang voor het woon-werkverkeer even groot als zijn afmetingen. Het gaat namelijk om - de pr-afdeling van de Fiat Groep gaat nu diep zuchten - de opgevoerde Fiat 500, met een fijn motortje en een 'versnellingsbak voorzien van 'dogringen' en een 'sperdifferentieel met koppelingsplaten'. Het komt erop neer dat je bij het juiste toerental niet hoeft te ontkoppelen en direct kunt op- of terugschakelen. Dat gaat van 'klonk', alsof-ie een metalen hekje raakt, maar op een circuit is die pakweg halve seconde tijdwinst. In het woon-werkverkeer..., ach, dat raadt u al.

null Beeld
Beeld

Spectaculair?

O ja, is die kg/pk-verhouding (5,2) spectaculair? De toch best brave Peugeot 308 GTI heeft op die plek 4,5 staan, de veel spectaculairdere Alfa Romeo Giulia QV zelfs 3. En de 'supercars' van een halve eeuw geleden waren veel lichter en sterker. Neem de AC Bristol-Ace Cobra (zo'n klassieke Engelse sportwagen), die zat op 1,9. In 1961.

Dus stelt het niks voor? Jawel, het geheim zit 'm in dat schijnbaar achteloze 'in zijn segment'. Tussen de kleinste opduveltjes is dit een best pittig opduveltje. En zo rijdt-ie ook, en zo is-ie ook uitgerust: je zit op een keukenstoel, tussen veel cosmetisch bedoelde koolstofdelen (carbon), de deuren hebben rode stoffen trekriempjes om te sluiten, radio ontbreekt, evenals airco. Wel is er een rondetijdenklok en de 'sport-knop zet beide buizen van de Akrapovic-uitlaat open, zodat ook de omgeving kan meegenieten van het opzichtige motorgeraas. Kortom: een auto die erg geschikt is om op vrije dagen over zo vlak mogelijk asfalt te rossen. Een auto die vooral is bedoeld om het sportieve imago voor het merk met de kreeft in het logo te versterken. Het imago van dit wagentje straalt en passant af op de poor-man's Abarthjes, waar de Fiat Groep de broodnodige centen mee verdient.

Abarth 595: vanaf euro 20.710. Gereden: Abarth 695 1.4 T-Jet Biposto: euro 49.950.

null Beeld
Beeld

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over