Philips-televisie?

Philips doet alles 'maatschappelijk verantwoord'. Kopen we nu alleen nog Philips-televisies?..

Armand Vos, koopt versterker: 'Als ik heel eerlijk ben maakt het me niet uit hoe iets wordt geproduceerd, alleen de kwaliteit vind ik belangrijk. Als die bij twee producten hetzelfde is, dan kies ik de goedkoopste. Ik denk dat de meeste consumenten dat doen.'

Marta Resink van de Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling: 'Consumenten moeten afleren om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Het rare is dat veel mensen geen cent extra willen uitgeven voor een verantwoord ei, maar wel geld vrijmaken voor een dure auto. Het initiatief van Philips juichen we toe als het serieus is bedoeld, dus niet alleen maar dient om het imago van het bedrijf op te poetsen. En er moet meer voorlichting komen. Veel mensen hebben geen idee hoe een product in de schappen terechtkomt. Dat kan veranderen door meer campagne, ook vanuit de overheid.'Philips per mail: 'Speciale campagnes als deze zijn niet te verwachten. Wij zien duurzaam ondernemen als onderdeel van onze normale bedrijfsvoering.'

Androff, manager bij Consult Brand Strategy: 'Meestal verwachten consumenten dat bedrijven als Philips zich netjes gedragen.Voor een merk als Red Bull geldt dat niet. Mensen zien dat als een klein productje dat best eens in de fout kan gaan. Een gerenommeerde bank als ABN Amro kan zich weer niet asociaal gedragen, vinden consumenten.'

Pepijn de Lange, verkoper bij elektronicazaak RAF in Amsterdam: 'Er is een groep consumenten gevoelig voor maatschappelijk verantwoorde producten. Als ze dan een paar tientjes meer moeten betalen, vinden zij dat geen probleem. Maar als een product twee keer zo duur wordt, dan haken ze af. Zelf wil ik best wat meer betalen voor een verantwoord apparaat, als het prijsverschil acceptabel is.'

Philips: 'Kostenverhogende effecten op de productprijzen zijn niet te verwachten.'

Carolien van Leenders, onderzoekster bij het Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling:

'Een kleine groep consumenten koopt spontaan producten als blijkt dat deze duurzaam zijn, ongeacht de prijs. De grootste groep wil best verantwoord kopen, zolang de prijs maar niet te veel oploopt. In de nichemarkt koopt een kleine groep mensen Max Havelaar-koffie, als een soort ontwikkelingshulp. Anderen vinden dat er wel wat moet gebeuren voor de koffieboeren, maar willen niet voor de kosten opdraaien. Nederlanders menen dat de overheid dat soort zaken maar moet regelen.'

Eugene Gard, zoekt een nieuwe televisie: 'De plannen van Philips zijn goed, zeker als het om het uitbuiten van kinderen gaat. Bepaalde apparaten kun je niet missen, dus dan let ik minder op duurzaamheid. Maar ik ben wel een bewuste koper. Een televisie die zonder kinderarbeid is gemaakt, mag van mij best wat meer kosten.'

Armand Vos, koopt versterker: 'Kinderarbeid is in principe natuurlijk niet goed. Maar als consument wil je niet te veel betalen, en dat is de andere kant van de medaille.'

Paul de Clerck, campagneleider bij Milieudefensie: 'Op zich is het natuurlijk een goede stap, maar er moet wel worden gecontroleerd of de leveranciers de afspraken nakomen. Als je niet controleert stelt het weinig voor. Ik voorzie wel fundamentele problemen met landen als China, waar Philips zaken doet. De overheid staat een onafhankelijke vakbond daar niet toe, dus hoe kun je dan een Chinese leverancier vertrouwen die zo'n papiertje bij Philips ondertekent?'

Bart Panman van Sony: 'Elk beursgenoteerd bedrijf moet zich houden aan de eisen op het gebied van milieu, veiligheid, gezondheid en kinderarbeid. Wij werken op dit moment ook aan een gedragscode waar al die zaken aan de orde komen. Daar staat letterlijk in dat wij geen kinderarbeid gebruiken bij de productie.'

Meer over