Philips helpt dokter met cardiofoon en telebreather

Doktershulp per computer en telefoon. Telemedicine: het is de nieuwste trend in de gezondheidszorg. Philips ziet er wel brood in en gaat de Europese markt op....

De apparaatjes hebben namen als cardiofoon, telebreather of telepress. Patiënten met hartklachten, astma of een te hoge bloeddruk kunnen ermee hun fysieke gesteldheid meten en de uitslag direct via de telefoon doorseinen naar een medisch callcenter. In geval van nood waarschuwt het callcenter een ambulance.

Afgelopen maandag was in Utrecht de officiële oprichting van het Platform Telemedicine. En eind vorige week kondigde Philips Medical Systems aan samen met het Israelische bedrijf SHL TeleMedicine de Europese markt op te gaan.

Volgens P. van Rijn, als senior-adviseur van de Stichting Toekomstscenario's Gezondheidszorg (STG) betrokken bij het Platform Telemedicine, worden in Nederland al allerlei initiatieven ondernomen. Zoals voor diabetici die met een SMS-berichtje hun suikergehalte kunnen doorseinen.

'Patiënten zien meestal sneller de voordelen van telemedicine in dan de zorgverleners', weet Van Rijn. 'Een patiënt vindt het fijn als hij snel naar huis kan. Maar de vraag is dan: wie betaalt de kosten van de telemonitoring thuis? Door allerlei organisatorische en financiële consequenties lopen veelbelovende initiatieven tegen hun grenzen aan.'

In Nederland opereert sinds 1995 vanuit Weesp het bedrijf International Medical Alert Services (IMA). Wie het 0900-nummer van IMA belt, krijgt een medewerker aan de lijn die zich meldt met 'Hartis'. Het is een afkorting die verwijst naar de gedachte achter het product: 'voor het hart telt iedere seconde'. Directeur J. Wallenburg heeft het idee voor Hartis afgekeken in Israel en 'in zijn rugzak mee teruggenomen'.

Patiënten met hartklachten veroorzaakt door een zuurstoftekort krijgen van Hartis een cardiofoon. Voelt de patiënt zich niet goed, dan kan hij thuis met het apparaatje een elektrocardiogram (ECG) maken en die op elk moment met de telefoon doorseinen naar het medisch callcenter.

Op het callcenter zijn dag en nacht deskundigen aanwezig die de doorgeseinde bekijken en vergelijken met de in het patiëntendossier bijgehouden gegevens. Mocht blijken dat de ECG in orde is, dan is de patiënt gerustgesteld. Bij afwijkingen krijgt de hartpatiënt het advies naar de huisarts te gaan. Mocht er sprake zijn van een noodgeval dan waarschuwt het callcenter een ambulance.

Volgens Wallenburg zijn klanten van Hartis bij ernstige problemen binnen een uur in het ziekenhuis. 'Wij zijn daarmee sneller dan normaal, want in West-Europa staat daar gemiddeld drie uur voor. In de oude situatie schroomt een patiënt vaak om 's nachts de dokter te bellen en die dokter is ook niet altijd direct beschikbaar. '

Aanvankelijk draaide IMA met verlies. Want ook voor de eerste klant moest het bedrijf 24-uur service bieden. In 1998 werd het keerpunt bereikt en sindsdien maakt IMA winst. Het bedrijf heet bijna achtduizend klanten.

Een cardiofoon en de service van het medisch callcenter kosten 150 gulden per maand. Volgens Wallenburg zien de ziektekostenverzekeraars het belang van Hartis in, zeker nu met het AMC in Amsterdam een groot project is opgezet. Daarom zijn zij bereid ervoor te betalen. Het voordeel zit vooral in de geringere aantallen ziekenhuisopnames.

Meer over