Personeelstekorten dreigen bij supermarkten door langere openingstijden Food-ambassadeurs bieden carrière achter de kassa

De kruideniersmentaliteit is bij jongeren niet populair. Door de langere openingstijden is het aantal vacatures in supermarkten aanzienlijk gestegen, maar ze blijken steeds moeilijker te vervullen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) gaat nu heuse food-ambassadeurs in het leven roepen om de jongeren te porren achter de kassa plaats te nemen. 'Als je mensen vertelt dat je in een supermarkt werkt, denken ze meteen dat je dom bent.'

Aangezien de Edah in de Amsterdamse Bilderdijkstraat sinds de verruimde openingstijden dagelijks tot acht uur open blijft, zijn er de afgelopen maanden twaalf arbeidsplaatsen voor vakkenvullers en caissières bijgekomen. Het animo blijkt echter beperkt. 'Er komen alleen maar buitenlandse jongeren op af', constateert bedrijfsleider H. Steur.

Hij heeft er geen problemen mee, maar er zijn volgens Steur collega's die specifiek op zoek zijn naar Nederlandse personeelsleden. 'Ja, dan wordt het moeilijk. Het is absoluut een feit dat het werken in een supermarkt niet hoog staat aangeschreven. Mensen die er op neerkijken moeten maar eens een dagje komen meelopen. Dan merken ze dat er veel meer bij komt kijken dan ze denken.'

R. Roorda, hoofd personeel en opleiding van de branche-organisatie CBL, denkt dat het nogal meevalt met het imago van de supermarkten. Alleen de 'vergrijzing' is schuld aan de moeilijk te bemannen arbeidsplekken. 'Het aantal vacatures is sterk gestegen, terwijl het aantal schoolverlaters juist is afgenomen. Bovendien gaat het goed met de economie, waardoor we ook concurrentie ondervinden van andere branches.'

Op dit moment staan er volgens het CBL ongeveer drieduizend vacatures open. Jaarlijks hebben de 5500 supermarkten in Nederland 20 duizend nieuwe werknemers nodig. Het is volgens Roorda de komende jaren 'alle hens aan dek' en 'alle registers open' voor de branche. Zelfs een loonstijging van ongeveer 30 procent in de laatste vijf jaar heeft niet voldoende geholpen.

'Het gaat niet alleen om vakkenvullers, maar ook om de leidinggevende functies' zegt Roorda. 'Door de langere openingstijden heeft elke supermarkt twee managers nodig. Alleen kunnen ze het gewoon niet meer opbrengen.'

Juist om deze groep te bereiken maakte het CBL donderdag bekend food-ambassadeurs in het leven te roepen. Het gaat om leraren uit het middelbaar beroepsonderwijs, die leerlingen bekend moeten maken met de 'prima carrièremogelijkheden' in de branche. De ambassadeurs krijgen gratis abonnementen op vakbladen, worden uitgenodigd bij de opening van nieuwe winkels in de buurt en mogen aanwezig zijn bij 'branche-happeningen'.

De opgedane ervaringen moet de leraar vervolgens vol vuur overbrengen op de leerlingen. ' Roorda denkt op deze wijze twee vliegen in één klap te slaan.

'Het gaat inderdaad om mensen in leidinggevende functie, maar iedereen begint laag en schuift dan door. We hopen op deze manier tevens een scouting-apparaat op te zetten. De ambassadeurs moeten ons inlichten over capabele mensen. Die willen wij hebben.'

Want het CBL stelt hoge eisen aan de toekomstige leider van een supermarkt. Het moeten 'échte gastvrouwen en échte gastheren met een klantvriendelijke uitstraling én kennis van zaken zijn'. 'Daar hebben we behoefte aan', aldus Roorda. Hij heeft er vertrouwen in dat het lukt, want de wereld van supermarkten is volgens het hoofd opleiding 'enorm dynamisch'.

De bedrijfsleider van een Amsterdamse C1000 die 'liever in de luwte blijft', relativeert dat beeld enigszins. Hij vindt het wel begrijpelijk dat jonge mensen niet staan te trappelen om in een supermarkt te werken. 'Ik dacht vroeger ook niet: Ik ga mooi in een supermarkt werken. Het is niemands droom om hier te eindigen. Laten we eerlijk blijven.'

Meer over