Peking weert reclame luxewaren

SHANGHAI -In Peking wordt reclame op straat voor peperdure auto's, huizen en andere luxeartikelen taboe. Termen als koninklijk, topklasse en uitverkoren mogen niet meer gebruikt worden, en ook grote nadruk op de buitenlandse herkomst van goederen als teken van de hoogste kwaliteit wordt verboden.


Dergelijke reclames zorgen voor een 'ongezond' politiek klimaat, aldus het gemeentebestuur van de Chinese hoofdstad. Het verbod gaat op 15 april in. Ongehoorzame bedrijven kunnen een boete van maximaal 3.500 euro krijgen, melden de Chinese staatsmedia maandag.


De maatregel komt in een tijd dat de regering toenemende druk voelt om de welvaartskloof te dichten. In China is een nieuwe klasse van rijken ontstaan, terwijl de corruptie onder partij- en regeringsfunctionarissen explosief is gegroeid. Dit zorgt voor steeds meer sociale onvrede, zeker nu gewone mensen voedsel, huizen, gezondheidszorg en onderwijs steeds duurder zien worden.


Chinese steden hangen tegenwoordig vol billboards van prestigemerken. Voor firma's als BMW, Mercedes, Vuitton en Gucci wordt het land in rap tempo een van de belangrijkste afzetmarkten. Het aantal miljonairs en miljardairs stijgt elk jaar met sprongen.


De nieuwe verordening wordt door critici van de Chinese regering als een hypocriete manoeuvre afgedaan. 'Pekings eigen staatsbedrijven zitten diep in de luxehandel. Legerconglomeraat Poly Group bijvoorbeeld is importeur van Ferrari en Maserati en bouwt de duurste villa's en golfbanen', merkt een Chinese dissident op.


Of het verbod in Peking veel navolging krijgt, is onduidelijk. Van glitterreclame bulkende steden als Shanghai, Shenzhen en Guangdong hebben nog niets van zich laten horen.


Meer over