Pech met communicatiemiddelen plaatst Heiner voor dilemma

Schipper Roy Heiner is in de eerste etappe van de wereldomspannende oceaanrace door een falend satellietcommunicatiesysteem voor een groot dilemma geplaatst....

De race kent vanaf de start op 23 september in Southampton een ongemeen spannend verloop. Vijf van de acht deelnemende boten voeren het veld aan. Halverwege de etappe was het onderlinge verschil geringer dan het ooit in de vierjaarlijkse wedstrijd was geweest.

De Zweedse boot Assa Abloy met Heiner lag tot eergisteren op de tweede plaats op twintig mijl achter de Duitse boot Illbruck.

Na de ronding van het eiland Trinidade voor de kust van Brazilië werd dinsdag de koppositie overgenomen door de Fins/Italiaanse boot Amer Sports One met als schipper de zeer ervaren Nieuw-Zeelander Grant Dalton. De Assa Abloy was op dat moment teruggevallen naar de derde positie.

Trinidade fungeert als waypoint en moest aan bakboord worden gepasseerd, waarna de deelnemers vrij zijn hun route naar Kaapstad te bepalen.

Van grote betekenis daarbij is de positie van het hogedrukgebied in de zuidelijke Atlantische Oceaan. Momenteel ligt dat rond de 38ste breedtegraad en splitst het zich in tweeën. Om deze windstille gebieden te omzeilen is het zaak dat de navigatoren over betrouwbare weersvoorspellingen beschikken.

Vier van de vijf koplopers hebben gekozen voor zuidoostelijke koers in de hoop op lagere breedtes de depressies uit het westen op te pikken.

Heiner heeft zonder over betrouwbare informatie te beschikken de gok gewaagd en probeert tussen de twee hogedrukgebieden door te zeilen op een noordoostelijke koers.

Weliswaar is dat de kortste route, maar ook de meest riskante. Dat bleek gisteren toen hij zo weinig wind had dat hij met slechts 84 mijl zijn slechtste dag had en voorlopig teruggeworpen is naar de vijfde plaats.

Meer over