Parool-journalist zou zakkenvuller zijn

De Amsterdamse galeriehouder Rob Malasch is een kruistocht begonnen tegen Jhim Lamoree. De kunstjournalist van Het Parool zou zich schuldig maken aan 'zakkenvullerij'....

Lamoree, zo beweert Malasch, zou kunstenaars lovende woorden in Het Parool beloven en als tegenprestatie een goedkoop kunstwerk willen. 'Straks gaan kunstenaars nog denken dat het normaal is een journalist werk te geven, omdat er anders niet over je wordt geschreven.'

Malasch wordt in zijn beschuldigingen gesteund door de fotograaf Koos Breukel, die de vermeende wanpraktijken van Lamoree aan den lijve ondervond. 'Maar die Lamoree is niet de enige struikrover in de kunstwereld. Zoiets is mij wel vaker overkomen. Die Malasch zelf is trouwens ook geen heilige.'

En dat is nog niet alles. Volgens Malasch zou de kunstjournalist ook diverse Amsterdamse galeries hebben aangeboden werk uit zijn verzameling te exposeren. Lahmoree zou dan over deze expositie schrijven in het Parool. 'En zo de waarde van die werken opvijzelen', zegt Malasch.

Malasch heeft een brief van Lamoree, waarin deze hem aanbiedt foto's uit zijn collectie te exposeren. 'Allemaal fotografen waarover hij in Het Parool heeft geschreven.' Ook de galeries Torch en Farber-Rob Jurka zouden volgens Malasch door Lamoree zijn benaderd voor een expositie.

A. van der Have van Torch zegt echter nooit door Lamoree te zijn gebeld. Wel heeft hij van 'opvallend veel kanten' kritiek op de werkwijze van Lamoree gehoord. 'Maar ik moet voorzichtig zijn, want er is geen bewijs.'

Ook Rob Jurka heeft nog nooit iets gemerkt van gesjoemel. 'En de enige die ik er over hoor is Malasch, die vertelt het aan ieder die maar wil luisteren.'

In zijn laatste beschuldigingen lijkt Malasch alleen te staan. Maar 'da's logisch' volgens de galeriehouder. 'Men is bang dat er niet meer of heel gemeen over hem of haar wordt geschreven in Het Parool.'

Lamoree blijft er laconiek onder. 'Ik ben brandschoon. De beschuldigingen van Malasch zijn laster. Ik koop inderdaad kunst, maar doe dat net zoals iedereen. Gewoon bij de galerie.'

De kunstjournalist heeft wel een idee waarom Malasch deze 'laster' naar buiten brengt, maar heeft geen behoefte nog woorden vuil te maken aan deze affaire. 'Het stelt allemaal niets voor.'

Meer over