Palmolie in 2015 'duurzaam'

Amsterdam Uiterlijk in 2015 moet alle palmolie die in Nederland wordt gebruikt of verwerkt, duurzaam zijn geproduceerd. Dat beloven de industrie, de handel en de detailhandel in een manifest bij de oprichting van de Taskforce Duurzame Palmolie. Het manifest wordt vandaag overhandigd aan staatssecretaris Bleker van Landbouw.

Gerard Reijn

Nederland is het eerste land ter wereld waar het bedrijfsleven zich onverdeeld uitspreekt voor duurzame palmolie. Palmolie is een van de belangrijkste plantaardige oliën, maar is de laatste jaren steeds meer onder vuur komen te liggen. De vraag ernaar groeit snel. Daardoor zijn steeds meer plantages nodig, en dat gaat ten koste van tropisch bos. Vooral sinds biobrandstoffen populair werden, breidde het areaal oliepalmen zich razendsnel uit. Vrijwel alle palmolie komt uit Maleisië en Indonesië.


De Taskforce wordt gevormd door de brancheverenigingen van de raffinage-industrie, de levensmiddelenindustrie, detailhandel en de diervoederindustrie en staat onder voorzitterschap van het Productschap Margarine, Vetten en Oliën (MVO). Bedrijven die palmolie gebruiken als brandstof, doen niet mee met de Taskforce.


Volgens Frans Claassen, directeur van het Productschap, zal alle palmolie voor alle deelnemende bedrijven vanaf 2015 moeten zijn geproduceerd volgens de regels van de Ronde Tafel van Duurzame Palmolie (Engelse afkorting: RSPO). Van de wereldproductie van 45 miljoen ton is nog maar 3 miljoen ton gecertificeerd door de RSPO. En zelfs voor die beperkte hoeveelheid is nog nauwelijks vraag: ruim de helft wordt ook als duurzame palmolie gekocht. Landen als China en India, grote afnemers van de olie, zijn niet geïnteresseerd in duurzaamheid.


De RSPO bepaalt onder meer dat er na 2005 geen waardevol tropisch bos meer mag zijn gekapt voor het aanleggen van palmplantages. Voor Claassen van het productschap is dat een grote stap voorwaarts, voor milieuorganisatie Greenpeace is nou juist die regel het bewijs dat de Taskforce lang niet ver genoeg gaat. Greenpeace heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor duurzame palmolie en zich vooral gekant tegen Nestlé, een van de grote gebruikers. Greenpeace richtte zijn pijlen op het Nestlé-merk KitKat. Met succes, want Nestlé bekeerde zich tot duurzame palmolie volgens scherpere regels dan die van de RSPO. Eerder had Unilever dat ook al gedaan.


Suzanne Kröger van Greenpeace: 'Met deze Taskforce wordt geen einde gemaakt aan het kappen van tropisch bos. Alleen als het heel waardevol is, zou kappen niet meer mogen. We zien in de praktijk dat het kappen gewoon doorgaat. Wij vinden bovendien dat 2015 veel te ver weg is. Dat is te laat voor de Sumatraanse tijger en de orang-oetan.'


Een ander probleem is dat het gebruik van palmolie als brandstof buiten de Taskforce gehouden. Op dit moment wordt deze nog vrijwel niet als brandstof gebruikt in Nederland, maar volgend jaar opent het Finse bedrijf Neste een installatie waarmee palmolie wordt geschikt gemaakt voor bijmengen met diesel. Die installatie gaat 800 duizend ton verwerken, en dat is dan ongeveer 30 procent van de Nederlandse invoer.


Meer over