Paarse krokodil

Elke maand verkent de Volkskrant een plek in de samenleving van binnenuit. Tiende reeks: de ziektekostenverzekeraar en het nieuwe zorgstelsel....

Goed, met NOVA liepen de verzekeraars dus een publicitairdeukje op. Delta Lloyd doet er alles aan het snel te vergeten.Het toeval helpt een handje: per mail kregen medewerkersafgelopen vrijdag te horen dat de paarse krokodil is genomineerdvoor de Gouden Loeki 2005.

De paarse krokodil, we hadden het er al over willen hebben.Het opblaasbeest figureert in een bekend reclamespotje: moederen kind komen in het zwembad de vergeten opblaaskrokodil ophalen.De kantoorklerk van Gevonden Voorwerpen hecht aan procedures, enoverhandigt een formulier voor de gegevens: datum, tijdstip...

'Eh... daar staat-ie', wijst moeder achter hem.

'Ja-háá. Daar staat-ie...', beaamt de man onverstoord.

De paarse krokodil is nu dus kanshebber voor de reclameprijsde Gouden Loeki 2005, al weet je bij reclame nooit of hij ook denaam van de adverteerder onthoudt.

Het dier kwam al snel model te staan voor de bureaucratie.Barend & Van Dorp maakten onder zijn naam een regelmatigterugkerend rubriekje over bureaucratische dwalingen.

Toen ging het hard. Er kwam vraag naar het paarse monster,waarvan slechts één exemplaar bestond. Groene waren volopvoorradig in elke speelgoedzaak, maar de enige echte paarsekrokodil moest de verzekeraar voor een luttel bedrag in Chinalaten vervaardigen.

Het zeldzame dier wordt steeds algemener: exemplaren hangennu her en der in het Haagse pand van Delta Lloyd aan het plafond.Medewerkers hebben er ieder een gekregen, tot vreugde van hun(klein)kinderen, nieuwe klanten kunnen hem opgestuurd krijgen.

Hij wordt regelmatig waargenomen op de zwarte markt. Opmarktplaats.nl wordt deze dagen 20 euro geboden. Medewerker MarkVerburg zag ooit woekerprijzen: 150 euro voor zelfgeblazen lucht,dat is wat je noemt succes.

Meer over