Overlevende busramp Faro: 'De chauffeur is zo al genoeg gestraft'

Hans de Boer (62) was de enige getuige in het proces tegen de bestuurder van de bus die in juni 2015 verongelukte in de Algarve. Maandag doet de rechtbank uitspraak.

De gekantelde bus in juni 2015 nabij Albufeira. Beeld afp
De gekantelde bus in juni 2015 nabij Albufeira.Beeld afp

'Over een halfuur zitten we aan een glaasje wijn.' Met dat idee stapten Hans de Boer (62) en zijn toenmalige vriendin in juni 2015 op het vliegveld van het Portugese Faro in de bus. De vakantie was begonnen, het grote genieten kon een aanvang nemen. Maar aan het eind van de avond lag De Boer in het ziekenhuis. In plaats van een glaasje wijn werd het een infuus.

Op de laptop laat hij beelden zien: foto's van De Boer in het ziekenhuisbed, van een bus die op zijn kant onder een viaduct ligt. En van het vijfsterrenhotel waar hij na het ongeluk mocht bijkomen. Het zijn niet de vakantiefoto's waar je van droomt.

De Boer was een van de 34 inzittenden van de touringcar die op 17 juni 2015 onderweg van Faro naar Portimão verongelukte. Daarbij kwamen vier Nederlanders om het leven, 26 passagiers raakten gewond. De Boer was ook de enige getuige in het proces tegen de chauffeur, dat begin maart heeft plaatsgevonden. Maandag doet de rechtbank uitspraak.

Klaplong

De Boer legde zijn verklaring af via een videoverbinding vanuit de rechtbank in Almelo. Waarom juist hij als enige is opgeroepen weet De Boer niet. Waarschijnlijk, zo denkt hij, omdat hij na het ongeluk nog drie weken in Portugal moest blijven. 'Vanwege mijn klaplong kreeg ik geen fit-to-fly-verklaring.' In die tijd heeft hij twee keer een verklaring afgelegd bij de Portugese politie, die zo over zijn gegevens beschikte.

Niet dat De Boer veel weet over de toedracht van het ongeluk. Hij en zijn vriendin zaten in het midden van de bus toen het op de snelweg ter hoogte van Albufeira misging. Om onduidelijke redenen begon de bus te slingeren. De chauffeur probeerde te corrigeren, de bus raakte de betonnen rand van een viaduct, kantelde en viel van de weg af.

De Boer kan zich nog levendig herinneren hoe hij uit de stoel werd gelanceerd en door de bus geslingerd. Het is een beeld dat nog steeds huiveringen opwekt. 'Dat was echt een angstmoment.' Toen hij weer bij zijn positieven kwam, lag hij naast zijn vriendin tegen de deur. 'Ik rook diesel, hoorde mensen schreeuwen. Ik keek mijn vriendin aan. Alles goed?, riep ik. Ja, knikte ze. Eruit dan!, schreeuwde ik.'

'De chauffeur ging met een bloedvaart'

Passagiers vertellen over het busongeluk (+).

Hans de Boer. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Hans de Boer.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Door een losgeslagen luik kropen ze naar buiten; ze waren als eersten uit de bus. Daar belde hij meteen 112. 'Ik had mijn telefoon nog in mijn borstzakje zitten. Ik had de kinderen net ge-sms't dat we veilig waren geland.' De chauffeur, die meteen na hen uit de bus kwam, nam de telefoon over. Kort daarna zakte De Boer in elkaar; een van zijn gebroken ribben had zijn long geraakt. 'Die liep als een ballon leeg.'

Achteraf verklaarden passagiers dat de chauffeur als een dolleman reed. De Boer kan dat niet beamen. 'Hij was geïrriteerd, misschien omdat we te laat waren. Maar ik heb in het proces-verbaal gezien dat hij 101 reed op een stuk waar je 100 mag.' De Boer voelde zich veilig, heeft hij in zijn getuigenis gezegd.

'Er zijn ook mensen die zeggen dat ze de chauffeur met zijn vrouw zagen whatsappen. Maar hoe kun je dat zien, vraag ik me af.' Er was wel iets mis met de airco, herinnerde De Boer zich tijdens het proces. 'Die deed het niet. Misschien zat de chauffeur daarmee te rommelen en werd hij daardoor afgeleid.'

De Boer liep een klaplong op, acht gebroken ribben, een sleutelbeenfractuur en een hersenschudding. Hij heeft acht maanden moeten revalideren. Het psychisch herstel duurde langer. Vorig jaar februari is hij terug geweest om de plaats des onheils te bezoeken. In zijn eentje. 'Dat was niet zo'n goed idee.'

Zijn schade is keurig afgehandeld. 'TUI had juristen voor ons paraat en had Slachtofferhulp Nederland ingeschakeld. Dat was heel goed geregeld.' De Boer heeft bijna twee jaar niet kunnen werken. Dat is allemaal gecompenseerd. Gek is wel dat ze na een eerste bijeenkomst met slachtoffers in augustus 2015 niets meer hebben gehoord over het verdere verloop.

De Nederlandse ambassadeur in Portugal zat meteen na het ongeluk aan zijn ziekbed. Daarna heeft De Boer niets meer van de ambassade vernomen. Van TUI evenmin. 'Als ik niet als getuige was opgeroepen, hadden we niks geweten over het proces tegen de chauffeur.'

null Beeld afp
Beeld afp

Medeslachtoffers

Door de publiciteit rond het proces heeft De Boer weer contact gekregen met een paar medeslachtoffers. Zoals de moeder van de 28-jarige vrouw die omkwam. De Boer had haar en haar man kort voor het ongeluk nog op de luchthaven gezien. 'Ze hadden een kindje dat op een Donald Duck op wieltjes reed. Wat een leuk stel, zei ik tegen mijn vriendin.'

Vanmorgen nog werd hij gebeld door een vrouw die haar vriend verloor bij het ongeluk. 'Haar hele leven staat op zijn kop. Er is grote behoefte om hier een punt achter te zetten. Dat merk je bij iedereen.'

Maandag moet duidelijk worden wat voor straf de chauffeur van de bus krijgt. De Boer is niet uit op wraak. 'Het is een vader van drie kinderen die al 25 jaar chauffeur is en nooit eerder een ongeluk heeft gehad. Hij is met deze gebeurtenissen al genoeg gestraft.'

Reactie Ministerie van Buitenlandse Zaken en TUI

Volgens Buitenlandse Zaken is het aan de Portugese autoriteiten om nabestaanden en slachtoffers van het busongeluk op de hoogte te houden van het strafrechtelijk onderzoek en mogelijke vervolging. De consulaire bijstand houdt in principe op zodra alle slachtoffers in Nederland zijn.

Buitenlandse Zaken heeft in 2016 bemiddeld toen het OM in Albufeira de Nederlandse ambassade vroeg om de adressen van de families van de Nederlandse slachtoffers. Het OM wilde ze wijzen op een mogelijke schadeclaim. Dit verzoek is aan de betreffende families doorgegeven. Na die tijd is er geen contact meer geweest over het busongeluk.

Reisorganisatie TUI was niet op de hoogte van de rechtszaak in Portugal, aldus een woordvoerder van TUI Nederland. TUI heeft naar aanleiding van vragen van de Volkskrant contact opgenomen met haar lokale agent. Die volgt de afloop nu. TUI heeft vrijdag alle reizigers die destijds in de bus zaten een brief gestuurd met het aanbod ze op te hoogte te stellen van de afloop van het proces.

Meer over