Orkater maakt met föhn en hamer een melige zomerhit

Der Geräuschmacher door Orkater. Op theaterfestival Boulevard in Den Bosch t/m 13 augustus...

RONALD OCKHUYSEN

Der Gerauschmacher. Der Gerausmacher. Der Geräusmacher. Tot drie maal toe slaat de promotie

krant van theaterfestival De Boulevard de plank mis. En meteen kan worden voorgesteld in wat voor een haastige sfeer Der Geräuschmacher, een zomers tussendoortje van Orkater, tot stand is gekomen.

Vroeg in het voorjaar, tijdens een kopje koffie, zal het de zakelijk leider zijn geweest die meedeelt dat diverse zomerfestivals hopen op de komst van Orkater. Tenslotte passen de muziektheaterprodukties uitstekend in de formule van deze festivals: vrolijk, muzikaal, toegankelijk.

Je ziet de groepsleden, het jeugdig enthousiasme voorbij, elkaar aankijken. Wie is zo gek in de zomer door te werken als je weet dat in het najaar een voorstelling met veel speelbeurten wacht?

'Maar jullie lopen toch rond met dat ideetje?', oppert iemand vanuit de hoek. Kees van der Vooren, Beppe Costa en Eddie B. Wahr weten dat het moment daar is. Inderdaad. Ze hebben een idee. Over twee filmproducenten die vlak voor de première ontdekken dat de film geen geluid heeft. En daarom een geluidsmaker bellen, zo'n mannetje dat met een föhn, een hamer en andere huis-, tuin- en keukenspullen een geluidsdecor kan scheppen. Aan niemand hoeft het trio het plan uit te leggen. Want al zo vaak, tijdens dooie momenten op de repetities, maakten de heren grappen met geluidseffecten. Dat een slagroommixer op een stalen dienblad klinkt als een propellorvliegtuig, is voor de leden van Orkater geen nieuws.

Melig of niet, tijdens De Boulevard in Den Bosch blijkt Der Geräuschmacher een publiekshit. Het Lijntheater, gelegen achter Theater aan de Parade, stroomt elke avond vol met uitbundige toeschouwers die best even het centrale festivalterrein willen verlaten. Zij worden getracteerd op een feilloze demonstratie van de cursus 'Hoe maakt men van een leuk idee een zomerse voorstelling?'

Want het Orkater-trio vermijdt serieuze dialogen, zorgt ervoor dat er tussen de personages een strenge hiërarchie bestaat (zodat het publiek zich met de sul identificeert) en lardeert het geheel met een muziekje. Wie dan ook nog, zoals deze artiesten, in staat is de pretenties thuis te laten, kan rekenen op een daverend applaus. Drie maal per avond.

Ronald Ockhuysen

Meer over