Opwindende les

KEVIN TOMA

Regisseur Alejandro Amenábar (The Others, Mar adentro) kwam op het idee van Agora toen hij op een avond een boottochtje maakte en vol bewondering naar de sterren en de Melkweg keek. Wat begon als een film over het heelal, veranderde al snel in een film over het Romeinse rijk in Egypte, met de Alexandrische filosofe Hypathia als heldin. Weinig films die het grote en het kleine, het goddelijke en het aardse, het zichtbare en het onzichtbare zo vanzelfsprekend met elkaar verenigen als Agora.

Alsof hij er zelf bij was, zo overtuigend schetst Amenábar het roerige klimaat dat in de vijfde eeuw na christus in Alexandrië heerste. Het seculiere gezag van de Romeinen staat door de aanzwellende christelijke macht op barsten. Terwijl het geweld steeds bloederige vormen aanneemt, probeert Hypathia (Rachel Weisz) gewoon les te blijven geven aan haar leerlingen en gaat ze de raadselen van het universum met koel wiskundig inzicht te lijf. De vele massascènes, maar ook de meer reflectieve momenten, hebben een perfecte choreografie, gevat in schilderachtige tinten en getuigend van Amenábars bijna obsessieve aandacht voor alledaagse gebruiken. En dan zweeft de camera opeens ver boven het aardse gewoel, alsof hij het oog van de goden is geworden, maar het zou volgens Amenábar ook een marsmannetje kunnen zijn dat door zijn microscoop bestudeert 'hoe die kleine mieren met elkaar vechten.' En daarmee is de cirkel - een figuur die in Agora steeds weer opduikt - keurig rond. Waren alle geschiedenislessen maar zo opwindend.

'De aankleding van Agora is grotendeels gebaseerd op de Fayum-portretten, gemaakt tussen 100 en 300 na Christus. Foto's uit het verleden, aldus Amenábar op de dvd van Agora. 'Je ziet gewoon hoe de mensen er toen uitzagen; hun kleding, hun ogen, hun kapsels. Ik zei steeds tegen mijn crew: dit is onze Bijbel.'

Agora (Alejandro Amenábar, 2009)

Canvas, 22.25-0.30 uur.

Fast and the Furious: Tokyo Drift

(Justin Lin, 2006) Sean, een Amerikaanse jongen die te vaak in aanraking is gekomen met de politie, wordt naar zijn vader in Japan gestuurd. Aldaar ontvouwt zich een absurd plot dat enkel fungeert als bindmiddel tussen de verschillende wegraces. In dit deel van The Fast and Furious is rubberslijtage het hoofdmotief. Amusante onzinactie.

RTL 5, 20.30-22.35 uur.

Infamous

(Douglas McGrath, 2006) De manipulatieve kant van schrijver Truman Capote komt nadrukkelijk tot uiting in Infamous. Toby Jones maakt van Capote een grotere selfkicker dan Oscarwinnar Philip Seymour Hoffman deed in Capote (2005). Ook Capotes kokette geborrel met de beau monde van New York ontbeert in de optiek van regisseur McGrath elke romantiek. Bruisend vormgegeven, zorgvuldige biopic.

Nederland 2, 23.10-1.00 uur.

undefined

Meer over