Oprichter Facebook: 'Ik ben een idealist'

HARO KRAAK

AMSTERDAM - Hij is een van de vier oprichters van Facebook (en verdiende zo een klein fortuin), hielp in 2008 als digitale campagneleider toenmalig senator Barack Obama president te worden en is nu eigenaar van het 99 jaar oude tijdschrift, The New Republic. Over vijf maanden wordt multimiljonair Chris Hughes dertig. Voor de lancering van Kroodle, de eerste verzekering die je via Facebook kan afsluiten, is hij ingevlogen om te vertellen over zijn visie op de toekomst van media.

Je bent hoofdspreker op een congres over Social Media Based Entreneurship, terwijl je de eigenaar bent van een traditioneel tijdschrift. Is dat niet vreemd?

Dat denk ik niet. The New Republic is een mediabedrijf geworden dat natuurlijk een gedrukt tijdschrift herbergt, maar ook een tablet-app, een website. Je kunt onze artikelen lezen op smartphones en we hebben audioproducties. Het blad is inderdaad de kern van ons werk, maar we zijn uitgegroeid tot een veel breder merk.

Vormt het blad de grootste bron van inkomsten?

Dat is moeilijk te zeggen. Als je abonnee wordt, krijg je ook toegang tot alle online producties. Print en digitaal zijn dus niet los van elkaar te zien.

Je hebt vaak gezegd dat je een positieve en directe invloed wilt hebben op de wereld. Ben je een idealist of een zakenman?

Waarschijnlijk ben ik in eerste instantie een idealist. Ik heb zeker een zakelijk instinct ontwikkeld. Ik denk dat ik een goede bijdrage lever aan de toekomst van de journalistiek, die ontegenzeggelijk onder druk staat. Wij schrijven artikelen waarvan we denken dat ze belangrijk zijn voor het functioneren van de democratie en de beschaving. Een goed geïnformeerde bevolking is daarvan de belangrijkste voorwaarde. Maar de oplossing van de crisis in de journalistiek ligt bij het verdienmodel.

Hoe zal zich dat ontwikkelen, denk je?

Het oude model wordt met uitsterven bedreigd, nog meer bij kranten dan bij tijdschriften. Het is aan ons om de toekomst uit te vinden, maar ik heb niet de grote oplossing voorhanden. We kunnen niet terug naar de vorige eeuw, toen de advertentiemarkt nog bloeiend was. Maar ik ben ervan overtuigd dat we inkomsten op digitaal en print kunnen combineren en zo weer vat zullen krijgen op de markt.

Met welke verdienmodellen experimenteer je?

Je kunt online nu de eerste acht artikelen gratis lezen. Daarna kost het geld. We zien dat we enorm veel publiek trekken de laatste tijd, meer dan twee miljoen unieke bezoekers per maand, en dat ook een deel daarvan de betaalmuur gebruikt. Daar ligt de uitdaging. De oplossing is nog steeds het produceren van hoogwaardige journalistiek, geloof ik.

Je vermogen wordt geschat op 500 miljoen dollar. Nu ben je de eigenaar van een traditierijk, maar klein tijdschrift. Is dit nog een risico voor jou?

Dit tijdschrift wordt uitgebracht sinds 1914, al 99 jaar. Ik neem de verantwoordelijkheid van het leiden van het bedrijf bijzonder serieus. Auteurs als John Updike en Virginia Woolf hebben gepubliceerd in het blad, veel van de grootste journalisten hebben onze pagina's vol geschreven. We gaan er alles aan doen om het historische aanzien te behouden en het een van de invloedrijkste merken in de Amerikaanse politiek en cultuur te maken. Sommige mensen investeren in een bedrijf zonder dat ze een actieve rol spelen. Ik doe dat ook met bepaalde start-ups. Maar aan The New Republic besteed ik al mijn tijd en energie. Dat zou ik niet doen als ik er geen geloof in zou hebben.

undefined

Meer over