Nieuws

Opnieuw bewijs van rammelend onderzoek naar Maastricht Airport

Onderzoekers van de Erasmus Universiteit hebben opnieuw hun berekeningen moeten herzien over het aantal banen dat Maastricht Aachen Airport oplevert. Dat is voor de derde keer in twee jaar tijd.

Bagage-afhandeling op Maastricht Aachen Airport. Beeld ANP XTRA
Bagage-afhandeling op Maastricht Aachen Airport.Beeld ANP XTRA

Dit keer is de rectificatie het resultaat van een klacht die tegenstanders van uitbreiding van het vliegveld hadden ingediend bij een integriteitscommissie van het Erasmus . De actievoerders deden de rekensommen over die waren gemaakt voor de Luchtvrachtmonitor 2018, die de bijdrage beschrijft van deze activiteit aan de economie. De monitor is bekostigd door de brancheorganisatie Air Cargo Netherlands (ACN).

De actievoerders ontdekten dat de berekeningen rammelen. Ze dwongen al eerder een verlaging af van het voorspelde aantal arbeidsplaatsen die te danken zijn aan het vrachtvervoer van 2.800 naar 1.740. In een voorlopige telling was zelfs sprake geweest van 3.300 banen.

Een belangrijke fout die de tegenstanders signaleerden is het toekennen van alle banen bij een bedrijf dat zaken doet met of op het vliegveld. Zij vonden twee ondernemingen die bevestigden dat niet al hun medewerkers werk doen voor ‘Maastricht’.

Hard oordeel

De integriteitscommissie velt een hard oordeel over de aanpak en bevindingen van de onderzoekers. Ze constateert een slordige omgang met de normen ten aanzien van ‘transparantie, zorgvuldigheid, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid’. De commissie verwerpt het verweer dat er ‘budgetaire beperkingen’ waren en constateert dat de onderzoekers ‘gebaat blijken bij vervolgopdrachten van de opdrachtgever’. Ze hadden de schijn van belangenverstrengeling moeten voorkomen, aldus het oordeel van de commissie. Een disciplinaire straf vindt ze onnodig.

Aan de Luchtvaartmonitor 2018 is een naschrift toegevoegd waarin staat dat ook na de revisie ‘er vanuit wetenschappelijk oogpunt onvolkomenheden in de onderzoeksaanpak zijn blijven bestaan’.

Er resteren voor Maastricht in het vrachtvervoer nu nog 1.114 banen.

Meer over