Opluchting na rapport vliegramp Libië

VAN ONZE VERSLAGGEVERS MAUD EFFTING EN TOINE HEIJMANS

AMSTERDAM - De nabestaanden van de Nederlandse slachtoffers van de vliegtuigramp in Tripoli, zijn blij en opgelucht dat het onderzoeksrapport naar de crash na bijna drie jaar eindelijk is voltooid, ook al moesten ze uit de media vernemen dat het klaar was. Dat zegt de voorzitter van de Stichting Vliegramp Tripoli, Toine van de Sande, tevens grootvader van de enige overlevende. 'Het heeft lang genoeg geduurd. Ik hoop dat de conclusies en aanbevelingen kunnen bijdragen aan meer veiligheid in de lucht. Als dat gebeurt, heb ik hier vrede mee.'

Op 12 mei 2010 stortte een Airbus A330 van Afriqiyah Airways neer vlak bij de landingsbaan in Tripoli. Het vliegtuig kwam uit Johannesburg, en had veel Nederlandse toeristen aan boord. 103 personen kwamen om, onder wie 70 Nederlanders; de enige overlevende was een 9-jarige Nederlandse jongen die het nu naar omstandigheden goed maakt.

Donderdag verscheen plotseling het onderzoeksrapport over de crash op de website van de luchtvaartautoriteit in Libië: een verslag van 84 pagina's, waaruit vooral blijkt dat de oorzaak van de ramp bij twee van de drie piloten ligt. Ze lapten protocollen aan hun laars en werkten nauwelijks samen, waardoor een noodzakelijke doorstart mislukte. Ze waren bovendien niet genoeg getraind door de luchtvaartmaatschappij en kregen van de verkeersleiding geen informatie over het plotseling zeer slechte zicht. Twee weken voor de crash moest dezelfde bemanning op dezelfde plek ook al een doorstart maken; dat incident is door de luchtvaartmaatschappij niet onderzocht. Het toestel was acht maanden oud en technisch in orde.

Vandaag worden de nabestaanden in de Jaarbeurs in Utrecht geïnformeerd door medewerkers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die was niet betrokken bij het onderzoek, maar zien het toch als zijn taak om het vrij technische rapport voor de nabestaanden te 'vertalen', zegt een woordvoerder. Een groot deel van de nabestaanden heeft overeenstemming bereikt over een 'ruimhartige'schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij en diens verzekeringsmaatschappijen, zegt Van de Sande.

undefined

Meer over