Opkopers azen op wielrennen

Hoe groter de schandalen, hoe goedkoper de sport. Het wielrennen bevindt zich op een keerpunt in de geschiedenis. Het afgelopen jaar meldden zich zeker twee opkoopfondsen om het wielrennen over te nemen....

Een beter moment om in de sport te investeren is er niet. Sponsors bedanken voor de eer, de populariteit loopt terug en het wielrennen is nauwelijks nog geloofwaardig. Het drukt de prijs voor potentiële investeerders die nog geloven dat er geld te verdienen valt in het wielrennen.

In januari deed Hein Verbruggen een afvaardiging van de ploegen in Genève het voorstel samen met de UCI, de Protourploegen en de Protourorganisatie, een genootschap op te richten om de financiële potentie van het wielrennen uit te buiten. Verbruggen, gesteund door een kapitaalkrachtige partner, is de ex-voorzitter van de internationale wielerunie (UCI).

Verbruggen ging voor zijn presentatie bij de Rabobank langs. Vincent Pijpers, hoofd communicatie, bevestigt dat met het IOC-lid is gesproken, maar wil over de inhoud van dat gesprek niets kwijt. ‘We zijn altijd geïnteresseerd om ergens in te investeren als iemand een goed plan heeft, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de bietenteelt. Op dit moment ligt er geen goed plan.’

‘Ik heb sinds januari niets meer van Verbruggen gehoord’, zegt Patrick Lefèvere, voorzitter van de vereniging van profteams.

De Tourdirectie beschuldigde Verbruggen, die nog altijd de machtigste man bij de UCI is, er afgelopen weekeinde van met zijn organisatie de Tour met opzet te destabiliseren om de prijs van het evenement te drukken. Het zou zijn investeerder goed uitkomen. Amaury Sport Organisation (ASO), eigenaar van de Tour, maakte al bekend alle banden met de UCI door te snijden.

Ook CVC Capital Partners, een Britse investeringsgroep die tevens meerderheidsaandeelhouder is in de Formula One Group, het bedrijf dat het F1-wereldkampioenschap beheert, zat met vertegenwoordigers van het wielrennen om tafel. CVC wilde alle rechten in de sport kopen.

De groep maakte een nieuwe kalender, ‘langer dan de 21 dagen van de Tour’, stelde de ploegen een basisvergoeding van een miljoen euro in het vooruitzicht en vertelde de organisatoren dat ze zelf geen sponsors meer hoefden te zoeken. ASO sloeg het aanbod af. De Fransen zeggen de Tour niet te willen verkopen.

Meer over