Opera ***

Fluit en de hobo giechelen er op los en krijgen commentaar van klarinet en fagot.

Flauwe versprekingen, misverstanden, een stoelendans rond een aantrekkelijke dame - voor het verhaal hoef je niet naar Rossini's vroege opera La scala di seta (De zijden ladder). Maar al tijdens de ouverture hoor je hoe het orkest vooruitloopt op de muzikale fijnproeverijen die Gioachino Rossini voor zijn zangers heeft bedacht: de fluit en de hobo giechelen er inventief op los en krijgen commentaar van een klarinet en een fagot. Ze worden opgezweept door het Radio Kamerorkest, dat maar een tikje van het gaspedaal nodig heeft om los te branden.

Het is weer raak in de operaserie van de ZaterdagMatinee. Casting director Mauricio Fernández heeft voor de hoofdrol van Giulia Olga Peretyatko weten te strikken - de Russische sopraan die bij de Nederlandse Opera in Le rossignol van Stravinsky zong en in Il Turco in Italia. Sindsdien zorgt ze bij grote scharen operaliefhebbers voor hartkloppingen.

In de partij van Giulia maakte ze die verwachtingen waar. Voor Peretyatko is geen noot te hoog en geen coloratuur te rap. Dirigent De Marchi liet zich door haar onbeperkte mogelijkheden aansteken. Hij schroefde zijn tempi nog hoger op, ook in de ensembles met andere solisten. Soms waren zijn risico's onverantwoord, merkte de bas Luca Tittoto. Hij moest gas terugnemen, zodat de boel niet meer gelijk optrok. Dat valt hem nauwelijks aan te rekenen: van een lage stem verwacht je niet de flitsende lenigheid van een sopraan of tenor.

In rustigere gedeelten bloeide hij op in zijn rol van onbenullige bediende. Ook de bariton Pietro Spagnoli als versmade minnaar en de kleine rol van de tenor Daniele Zanfardino overtuigden. Alleen Laura Cherici bleef achter bij dit uitgelezen gezelschap. Onbedoeld kweekte ze begrip voor al die heren die niet voor haar wilden vallen.

Een ontdekking was de Roemeense tenor Bogdan Mihai, terecht gecast als de man die er met de begeerde Giulia vandoor gaat. Hij doet in wendbaarheid niet voor Peretyatko onder. Vooralsnog moeten we naar het buitenland om meer van hem te horen - naar München, Berlijn of Moskou. Zo'n reis is hij meer dan waard.

undefined

Meer over