OP = OP

BIJDRAGE: LISA SPIT

Geld opnemen, of niet?

Een pinautomaat is er om de klant te voorzien van geld. Misschien weigert een louche apparaat in het buitenland weleens dienst, maar in hartje Amsterdam verwacht Ingrid van der Meer zeker geen problemen. Helaas, wanneer zij op 3 oktober zonder aarzelen haar pincode en het gewenste bedrag van honderd euro heeft ingevoerd blijft het stil.

Mevrouw Van der Meer begint bijna aan zichzelf te twijfelen, maar besluit toch poolshoogte te nemen in het aangrenzende ING kantoor. Wat blijkt, twee monteurs zijn bezig met het binnenwerk van de automaat en bevestigen dat er geen geld is uitgekeerd, maar wel is afgeschreven.

Waar men zou verwachten dat het apparaat tijdens deze werkzaamheden buiten werking wordt gesteld en de klant wordt gewaarschuwd, gebeurt niets van dit alles. Ook kan mevrouw Van der Meer op dat moment fluiten naar haar geld. Een ING- medewerker verzekert haar dat de honderd euro binnen twee dagen wordt teruggestort.

Zoals de redactie van Op=Op regelmatig ervaart lijken beloftes er te zijn om te worden gebroken. En inderdaad: twee dagen later blijft de rekening van de Amsterdamse leeg. Drie, vier en zelfs vijf dagen later is er nog steeds niets overgeboekt. Waar de gemiddelde bijstandsmoeder waarschijnlijk niet in staat zou zijn onmiddellijk weer honderd euro op te nemen verkeert mevrouw Van der Meer gelukkig wel in deze luxe omstandigheid. Wanneer het weekend wordt en wekelijkse boodschappen in huis moeten worden gehaald is mevrouw van der Meer het zat.

Zoals ze zelf zegt: 'Er moet immers wel gegeten kunnen worden!' De hoogste tijd dus om het bewuste ING kantoor weer eens met een bezoekje te vereren.

Helaas, een baliemedewerker zegt niets voor haar te kunnen betekenen en de 62-jarige ontsteekt in woede. Ze slaat met haar vuist op de balie, waarop de medewerker naar haar toe rent, haar armen vasthoudt en tegen een collega roept: 'Sluit alle deuren!' De politie verschijnt, maar het hele gebeuren loopt gelukkig met een sisser en zonder aangiftes af.

Vele telefoontjes en een boze brief volgden en uiteindelijk heeft mevrouw Van der Meer haar geld pas zestien dagen na de mislukte transactie terug.

Op = Op besluit ING te vragen of klanten altijd zo lang moeten wachten op hun eigen geld, of dat er sprake is van een misverstand. Na het gesprek gaat nog diezelfde middag de telefoon van mevrouw Van der Meer en ontvangt zij excuses, een grote bos bloemen en een vergoeding van 50 euro van ING. De medewerker had niet mogen zeggen dat het binnen twee dagen geregeld zou zijn, aangezien er bij dit soort zaken altijd een onderzoek wordt ingesteld dat tien werkdagen duurt. Verder had er misschien een voorschot kunnen worden uitgekeerd en ook hier heeft de medewerker niet over gerept.

Wacht u ook al tijden op uw geld? Mail deze en andere ervaringen naar op=op@volkskrant.nl

undefined

Meer over