Op naar Den Bosch: Door dik en dun

Ze stond er echt, daar boven op een zoldertje in Tilburg, met plaats voor niet meer dan vijftig toeschouwers: de actrice Monic Hendrickx, winnares van Gouden Kalveren, zomaar in een kleine voorstelling van Productiehuis Brabant....

ANNETTE EMBRECHTS

Hoewel, 'speelde', ze las eigenlijk meer voor: de avond stond in het teken van teksten van talentvolle schrijvers. En Hendrickx leende graag haar stem aan een script van Rogier Schippers. Die kende ze nog van de Toneelacademie Maastricht, en het vervolg later in Eindhoven. Zo gaat dat in Brabant. Hendrickx - afkomstig uit het Brabantse Deurne - is vaste actrice in voorstellingen van Schippers, die zelf als acteur groeide bij het Noord Nederlands Toneel en bij Zuidelijk Toneel Hollandia.

'Ik denk dat Monic een soort muze is voor Schippers', zegt Pietjan Dusee, artistiek leider van Productiehuis Brabant. Dusee bracht niet alleen We could be heroes uit, maar ook Schippers' Eldorado, in een debuutregie van Paul Slangen - die op zijn beurt weer dramaturg is bij Zuidelijk Toneel Hollandia.

Naast Schippers zijn er nog talloze andere Brabanders die van Dusee de kans krijgen te laten zien wat ze kunnen: Joris van Midde (van De Kwekerij) bijvoorbeeld. Arnaud Jacobs (van Wolf Unlimited, voorheen Los Cojones del Toro). René Jagers (van Drie Ons).

Dusee: 'Wij werken meestal met los grut, mensen die hun structuur nog niet of net pas gevonden hebben. Een project kan lukken, maar mag mislukken.' Ook dansmakers kunnen in Den Bosch terecht, zoals de choreografe Helma Melis. Zij is een Vlaamse van oorsprong, maar is opgeleid aan de dansacademie in Tilburg. Haar collega Pia Meuthen, van oorsprong Duitse, streek ook neer in de textiel-

stad.

Beiden brengen dit jaar nieuw werk: Melis maakt Krak-Kelee ToTo met sportieve dansers op spitzen in een glazen kooi. Meuthen toont haar werk tijdens de vierde editie van het jaarlijkse theater- en dansfestival Cement, ook al een activiteit van Productiehuis Brabant, in samenwerking met de zuidelijke podia.

'Vijftien producties per jaar is veel', somt Dusee op, 'met 275 speeldata en twintigduizend toeschouwers'. 'Maar niet té veel,' haast hij zich te zeggen. 'We hebben een flink achterland van vier kernpodia: Theater Bis in Den Bosch, De Vorst in Tilburg, Plaza Futura in Eindhoven en Chassé in Breda. We werken veel samen in de regio.'

Jawel, het gaat goed in Brabant. Dusee geeft het eerlijk toe. Productiehuis Brabant heeft een eigen publiek opgebouwd, dat ook z'n risico's durft te nemen. 'We gooien niet alles zonder meer op de markt. Bij ons mogen mensen de tijd nemen om iets te maken.'

Ook een bezoek aan het productiehuis zelf kan verrassingen opleveren. In de nieuwe behuizing - de voormalige 'IVO Mavo' in Den Bosch, van binnen vrolijk geschilderd - volstaat een muntje om het aangekochte theaterorgel van de kunstenaar Simon Haen in werking te stellen. Daar dansen de vissen, zingen de engelen, stijgt Maria ten hemel, en flirten barbies met de kijker.

Totdat het gordijntje zich weer sluit en alles stil valt.

Meer over