Op jacht naar de 2239 baby-euro's

Jonge ouders spenderen meer dan ooit aan hun baby, zo valt te lezen in het jongste nummer van maandblad Incentive, 'het prikkelende marketingmagazine'....

En marketeers zouden geen marketeers zijn als ze daar niet handig op zouden inspelen. Terwijl kindlief zich ongestoord in de baarmoeder wentelt, draait de marketingmachine al op volle toeren. Vanaf de vierde maand van zwangerschap gaan veel ouders immers al op zoek naar meubilair voor de babykamer, ze maken hun eerste proefritjes met de kinderwagen en krijgen alvast babycadeautjes van families en vrienden.

Volgens Incentive gaat het in de babymarketing dan ook vooral om timing. Het achterhalen van waar de zwangeren en pasgeborenen zich bevinden, is volgens het blad een markt op zich.

De branche heeft tal van manieren bedacht om de aanstaande moeder te vinden. Zo kunnen moeders tegen inlevering van naam en adresgegevens plus de verwachte geboortedatum bij Prtal een 'blije doos' ophalen die informatie, cadeautjes en monsters bevat. Ook kunnen ze een gratis abonnement aanvragen op het maandblad Wij Jonge Ouders.

'Procter & Gamble en Nutricia hangen hun hele programma op aan deze database', zegt Rob van Vroenhoven, directeur van WSM dat zowel het blad als de doos uitgeeft. 'Ze moeten precies weten wat de geboortedatum is om productinformatie op exact het juiste moment bij de doelgroep te krijgen. Het heeft immers geen zin om een aanstaande moeder voor de bevalling al te vermoeien met informatie over de voordelen van Olvarit-fruithapjes, die de baby pas een halfjaar later kan eten.'

Wij Jonge Ouders helpt de marketeers van Procter & Gamble en Nutricia door bij elke levensfase een ander katern aan het blad te koppelen. Zo bevat het blad als de baby twee maanden oud is een speciaal artikel over darmkrampjes (en Nutricia's antwoord daarop). Al met al spenderen ouders volgens TNS Nipo in het eerste levensjaar zo'n 2239,20 euro aan hun kind. De totale babymarkt in Nederland zou 447,9 miljoen euro belopen.

Meer over