Op het gevoel

Sinds begin 2009 laat de Boeken-redactie in de rubriek 'Omslag' zien welk boekontwerp er uitspringt in nieuwe titels van de week. Dat gaat zonder lange palavers: het beste trekt vanzelf de aandacht. Want of het nu verfijnd is of juist hondsbrutaal: wat telt is dat een omslag je onmiddellijk pakt, zonder zichzelf te overschreeuwen.


Volgens dezelfde methode, op het gevoel, kiezen we drie omslagen die ons dit jaar zijn bijgebleven. Het extreemst was ongetwijfeld Willem Zoetendaals ontwerp voor Pathalogist van Gijs Assmann: een tekstloos omslag met Hitlers herdershond Blondi, als opmaat voor een fotodocumentaire over het Derde Rijk (met de suggestie: woorden schieten tekort).


René van der Vooren leverde het andere uiterste. Een vorstelijke exercitie in Jugenstill-typografie, perfect in balans met de inhoud: klassieke teksten van Nietzsche.


En Marry van Baar bewees dat goed lenen ook een kunst is. Voor Alessandro Baricco's De barbaren gebruikte ze een geweldig beeld van Oleksander Hnatenko - 'de mens als werk in uitvoering', volgens Van Baar.


Meer over