Nieuws

Op de huisartsenposten is het drukker dan ooit: ‘Zo’n enorme hausse kunnen wij niet bijbenen’

De telefooncentrales van de huisartsenposten hebben het sinds de versoepeling van de coronamaatregelen begin juni drukker dan ooit. En ook in de dagpraktijken is het sindsdien ‘aanzienlijk drukker’, meldt de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). Veel zelfredzamer zijn de Nederlanders na anderhalf jaar corona blijkbaar niet geworden.

De enorme stijging is vooral te wijten aan mensen die weer bellen met lichte klachten. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
De enorme stijging is vooral te wijten aan mensen die weer bellen met lichte klachten.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Dat blijkt uit cijfers van huisartsenposten, waar mensen ’s avonds en in het weekend voor spoedzorg terechtkunnen als de eigen huisartsenpraktijk gesloten is. In Arnhem belden op een gemiddelde zaterdag vóór de coronacrisis zo’n 780 mensen de huisartsenpost met een zorgvraag, sinds de versoepelingen begin juni zijn dat er bijna 1.200.

Ook op de centrale van de huisartsenposten in Amsterdam en omgeving is het ongekend druk. Gemiddeld aantal wekelijkse telefoontjes in 2019: 4.330. Afgelopen week: 6.263. Posten in Rotterdam, Den Haag, Zeeland, Oost-Brabant melden eenzelfde beeld. ‘Zo’n enorme hausse kunnen wij niet bijbenen’, zegt Corine van Geffen, bestuurder bij Huisartsenposten Amsterdam.

Insectenbeten

De enorme stijging is vooral te wijten aan mensen die weer bellen met lichte klachten, zegt Henk Meussen, manager van de post in Arnhem. Het gaan bijvoorbeeld om insectenbeten, jonge kinderen die een keertje spugen, of herhaalrecepten. Ook bellen veel mensen met vaccinatievragen, iets waarvoor de huisartsenposten al helemaal niet zijn bedoeld.

De afgelopen achttien maanden was het over het algemeen juist rustiger in de huisartsenzorg. Omdat veel mensen uit corona-angst niet naar de praktijk durfden of de zorg niet verder wilden belasten, losten zij lichte problemen veelal zelf op. De hoop onder veel huisartsen en andere zorgverleners was dat deze zelfredzaamheid met het aflopen van de pandemie zou blijven bestaan. Maar nu het gewone leven weer wint van de lockdownmodus, lijkt die hoop de prullenbak in te kunnen.

Wachttijden

Gevolg is dat de wachttijden oplopen. Tot een uur, zelfs anderhalf uur. ‘Met de versoepelingen is het verwachtingspatroon blijkbaar teruggekeerd dat mensen voor elke zorgvraag terecht kunnen’, zegt Henk Meussen, manager van de post in Arnhem. ‘Maar onze kerntaak is spoedzorg. Die komt in gevaar wanneer te veel mensen ons bellen met klachten die rustig een dag kunnen wachten. Daarvoor is de huisartsenpost niet bedoeld.’

De toegenomen drukte geldt niet alleen voor de huisartsenposten, de dagpraktijken zien het aantal telefoontjes eveneens toenemen. Patiënten die hun zorgvraag hebben uitgesteld, melden zich nu. Het aantal vaccinatievragen van met name zestigers (die door de huisartsen worden ingeënt) blijft hoog en nu de ziekenhuiszorg weer op gang komt, betekent dat ook een grotere behoefte aan verwijzingen en nazorg door de huisarts, zegt een woordvoerder van de LHV.

‘De assistentes klagen steen en been’, zegt Geert-Jan van Holten, huisarts in Oss. ‘Het is veelal klein grut, bultjes, vlekjes, vragen die mensen anderhalf jaar hebben opgespaard.’

Groot contrast

Het contrast is des te groter, ‘omdat wij het eigenlijk vrij rustig hebben gehad. Sportblessures zijn aan het begin van de week een belangrijk deel van ons werk. Die vielen weg. En in de winter ontbraken de griep, de luchtweginfecties en de oorontstekingen’.

Al dat soort soort kwalen komen weer terug, nu sportwedstrijden weer zijn toegestaan en crèches en kinderdagverblijven volstromen. Misschien, zegt Van Holten, ‘moeten we allemaal weer even wennen dat het leven weer wat drukker wordt.’

Meer over