Op Borsato's dvd neemt de handel maar even verlies

De loper voor de premi was nog niet opgerold, of de prijzenslag rondom Zien, de nieuwste dvd van Marco Borsato, barstte los....

Universal, Borsato's platenmaatschappij, had het zien aankomen. Zo'n nieuw product - alle dertien liedjes met filmpje - zal menig keten aangrijpen om extra loop te genereren. De inkoopprijs zou varin tussen de 18 en 19 euro. Directeur Theo Roos van Universal noemt zelf geen bedragen. Op basis van onder meer kwantiteit, assortiment en presentatie kan de handel kortingen krijgen. Maar wetenschap wil hij wel bevestigen: 'Voor de handel zit hier geen winst meer op.' Hij heeft 'gemengde gevoelens', bekent hij. 'Het is mooi dat het product de weg vindt naar een breed publiek. Maar voor de kleinere speciaalzaken is dit vervelend.'

Volgens een woordvoerder van de Free Record Shop hebben bedragen van minder dan 15 euro niets meer met de marktprijs te maken. 'Normaal zou je rond de 25 euro kunnen berekenen. Maar het is bijna een gegeven bij blockbusters dat iedereen meedoet: drogisterijen, supermarkten, bouwmarkten. Dan moet je mee.' Hij verwacht dat de slag 'na drie of vier dagen' voorbij is.

Meer over