Oorlog op de markt voor internetbeleggen (Gerectificeerd)

Het regent prijskortingen op de markt voor internetbeleggen. De prijzenslag werpt zijn vruchten af: bijna 40 procent van alle beleggers handelt via het net....

Door Douwe Douwes

Het is oorlog op de markt van het internetbeleggen.

Begin maart gooide ABN Amro de knuppel in het hoenderhok door zijn tarieven fors te verlagen. Sindsdien regent het prijskortingen, en introduceren de aanbieders aan de lopende band nieuwe diensten en tariefstructuren om beleggers naar hun kamp te trekken. Inmiddels zijn er zoveel tariefsystemen, dat de markt begint te lijken op de jungle voor mobiele telefonie.

De aanbieders zelf zagen 4 april vorig jaar als het begin van de prijzenslag. Op die datum introduceerde de Postbank één vast tarief (11,95 euro) voor een aandelenorder op de beurs Euronext. 'We hebben gekozen voor een spectaculaire prijsverlaging', zegt Vincent van den Boogert, directeur segmentmarketing bij de Postbank. De Postbank, die met 150 duizend actieve beleggers onder Rabobank en ABN Amro staat, was de eerste die de relatie met de ordergrootte losliet. Veel andere banken laten het tarief nog wel afhangen van de omvang van de order. Vooral bij hogere bedragen kan het prijsverschil daardoor flink oplopen.

Hoewel de Postbank nauwelijks reclame voor de prijsverlaging heeft gemaakt, heeft de actie volgens Van den Boogert nu al effect. Maar cijfers wil de Postbank-directeur niet noemen. 'We zien nu al dat minder klanten weglopen en dat beleggers van andere banken naar ons toekomen.'

Volgens Van den Boogert is de prijsverlaging mogelijk omdat ruim tweederde van de klanten al orders geeft via internet of voiceresponse. Bovendien is het nieuwe vaste tarief maar een paar euro lager dan het gemiddelde oude tarief, omdat veel klanten van de Postbank relatief kleine orders plaatsen. De verlaging heeft daardoor niet al te grote gevolgen voor de inkomsten van de Postbank. Van den Boogert verwacht dat de toestroom van nieuwe klanten er snel toe zal leiden dat de inkomsten weer boven het oude niveau komen.

De markt blijkt echter bijzonder concurrerend. Op dezelfde dag dat de Postbank zijn prijsverlaging wereldkundig maakte, kwam de gespecialiseerde internetbroker Binck al met een soortgelijke aanbieding. Bij Binck betalen beleggers die voor het 'Bincklite'-abonnement kiezen sinds begin april 11,50 euro per aandelentransactie. 'We waren al bezig met een goedkoper abonnement, maar na de prijsverlaging van de Postbank hebben we Bincklite wel vervroegd', vertelt Nick Bortot van Binck. Bij Bincklite hebben beleggers veel minder extra informatie dan bij de duurdere variant.

Afgelopen week was het de beurt aan Rabodochter Alex om een tariefsverlaging aan te kondigen. Het minimumtarief voor een aandelenorder ging van twaalf naar tien euro en actieve beleggers krijgen voortaan korting (waarvan de hoogte afhankelijk is van het aantal orders dat wordt geplaatst).

Voor banken vormen de internetbeleggers dan een interessante klantengroep. Hoeveel geld met internetbeleggen in Nederland te verdienen valt, is niet bekend, maar gezien het enthousiasme waarmee de banken elkaar te lijf gaan, is het een aantrekkelijke markt.

Onderzoeksbureau Millward Brown/Centrum doet al jaren onderzoek naar het gedrag van beleggers – uit hun cijfers kan wel wat worden afgeleid.

Nederland telt in totaal ongeveer 1,4 miljoen huishoudens die beleggen. Bijna 40 procent van hen handelt via internet. 'Dat lijkt weinig, maar het zijn vrijwel alle actieve beleggers', zegt Peter Zegwaart, directeur van Millward Brown/Centrum. 'Samen zijn ze goed voor 80 procent van het handelsvolume. Particulieren die hoogstens een paar keer per jaar handelen, doen dat vaak nog via de bank'.

Een interessante markt dus, en dat leidt tot concurrentie – en dus tot dalende prijzen. Sinds Alex in 1999 als kleine gespecialiseerde internetbank begon, zijn de tarieven sterk gedaald. 'Grote banken verloren eerst terrein aan prijsvechters, maar nu is het verschil minder groot geworden. De markt is nu ongeveer verdeeld. Ik denk niet dat een belegger voor een paar euro prijsverschil nu nog naar een andere bank stapt', aldus Zegwaart.

Dus proberen de internetbrokers het ook op andere manieren. Behalve spectaculaire prijsverlagingen hebben de aanbieders een heel scala aan nieuwe vormen van dienstverlening bedacht. Zo kent Binck 'Bincktrader' voor hele actieve beleggers. Voor49,50 euro krijgen beleggers live koersen en een uitgebreid pakket voor technische analyse. Alex introduceerde tweeënhalve maand geleden 'Alex Assist', een soort elektronische vermogensbeheerder. Hoeveel beleggers zich daarvoor hebben aangemeld, wil Alex nog niet zeggen. ABN Amro draait op dit moment proef met 'A-Trader', waarbij beleggers toegang hebben tot een nieuwsdienst en het orderboek op de beurs.

Beleggers kunnen kiezen tussen een kale beleggingsservice en lage tarieven, of zeer uitgebreide informatie in combinatie met een duurder abonnement. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, kan proberen een goedkope handelssite te combineren met zelf bijelkaar gescharrelde informatie.

Die actieve doe-het-zelvers hoeven niet naar een banksite voor informatie over aandelen. Ze kunnen ook naar gratis beleggingssites zoals IEX. nl. Deze site met koersen, beursnieuws en adviezen van columnisten ziet het aantal bezoekers nog steeds stijgen. Afgelopen maand werden ruim 22 miljoen pagina's van IEX. nl bekeken. Bijna tweemaal zoveel als een jaar geleden. De site heeft 250 duizend geregistreerde gebruikers.

Wie zelf wil uitzoeken waar hij het voordeligst kan handelen, kan terecht op beleggen.nl. Op deze site kan de belegger de tarieven van handelen in aandelen en opties met elkaar vergelijken. Bij de vergelijking wordt ook rekening gehouden met de gemiddelde ordergrootte en het aantal keren dat de belegger koopt en verkoopt.

Meer over