Ook uit Film

Mocros

Documentaire ***

Regie Roy Dames

Documentairemaker Dames richt zich in het vervolg op Ik ben Mohammed (2005) op vijf Marokkaans-Nederlandse jongeren, om te ontdekken wat hen beweegt. Van voetbalveldjes naar grauwe straten, van jeugdhonk naar drugspand zit Dames de jongens op de huid; maar ook als hij met hen naar Marokko reist, krijgt hij niet echt vat op hen.

De over acht jaar uitgespreide film wordt gered door enkele sprekende momenten en leeft flink op zodra de verbitterde (ex-)drugsdealer Tomaz in beeld komt. Ook deze gif spuwende, maar toch ook charismatische figuur reisde in de loop van de opnames naar Marokko en keerde naar eigen zeggen terug als een ander mens. Jammer dat Dames niet bij hèm in de auto zat.

Kevin Toma

11 11 11 *

Horror

Regie Darren Lynn Bousman

Saw 2, 3 en 4-regisseur Darren Lynn Bousman gaat op de spirituele horrortoer met zijn film over een schrijver die het getal 11 gekmakend vaak tegenkomt. En dat pakt erg slecht uit: schrikeffecten werken niet en onheilspellende waarschuwingen zijn vooral lachwekkend. Met emotie kunnen zowel Bousman als de acteurs niet uit de voeten. De gesprekken over god en godsdienst zijn simplistisch en worden voortdurend herhaald. Zelfs in de alles onthullende finale wordt de plot nog even samengevat. Het is alsof je naar een gedateerd spookhuis op de kermis kijkt: wie zich naar binnen laat lokken, ziet alleen de knulligheid.

Floortje Smit

Immortals ***

Fantasy

Regie Tarsem Singh

Van Athena tot Zeus, van Theseus tot Phaedra: de namen mogen misschien hetzelfde klinken als die van Griekse goden en helden, maar daar houdt de vergelijking mee op. Zo brutaal als Immortals de mythologie naar Hollywoodwetten herschrijft, zie je het niet vaak: hier beleeft een heilige maagd zelfs gewillig haar eerste keer onder de vaardige handen van Theseus.

Maar goed, dit is dan ook geen film voor puristen, evenmin als de door dezelfde producenten gemaakte 300 dat was. Maar regisseur Tarsem Singh (The Cell, The Fall) maakt van Immortals een nog verwarrender ervaring. Caravaggio ontmoet Fight Club, noemt Singh het zelf.

Immortals wordt voortgestuwd door de vorm. En al spreekt er een wreedheid uit die verwerpelijk zou moeten zijn, al komen de karakters geen seconde tot leven en al is de plot even onzinnig als simpel en voorspelbaar, door de wellustige vormgeving is het een film die tegen wil en dank toch weet te hypnotiseren. FS

undefined

Meer over