Ook Sony komt in de herfst met twee iPad-killers

'Je moet pas een tablet op de markt brengen als je meer kan bieden dan wat al op de markt is. Ook al kost dat tijd', zei Sony-topman Kunimasa Suzuki afgelopen januari. Dinsdag was het zover. In Tokio presenteerde Suzuki de eerste twee Sony-tabletcomputers.

WOUTER KEUNING

AMSTERDAM - De ambities van Sony zijn niet gering. Na de iPad van Apple wil het bedrijf binnen twee jaar de tweede plek op de tabletmarkt innemen. Dat moet gebeuren met de gisteren gelanceerde S1 en S2 die naar verwachting in de herfst in de winkels zullen liggen.

De S1 heeft een 9,4 inch-scherm (tegen 9,7 inch van de iPad), wifi en zowel een camera voor videobellen als een om foto's mee te maken. De S2 heeft twee schermen van 5,5 inch en is inklapbaar. De schermen zijn zowel als één geheel te gebruiken als los van elkaar (bijvoorbeeld de een als toetsenbord, de ander als tekstscherm). Beiden draaien op Googles besturingssysteem Android.

De extra's waar Suzuki het in januari over had, bestaan er onder meer uit dat beide apparaten door middel van infrarood te gebruiken zijn als afstandsbediening van alle home-entertainmentapparaten in huis.

Zo wordt het via je tablet draadloos afspelen van een film op de televisie mogelijk en kan muziek gestreamd worden via draadloze boxen. Ook in combinatie met Sony's gameconsol Playstation zijn de S1 en S2 te gebruiken.

Verder is de koppeling aan Sony's eigen muziek- en videodienst Qriocity (nog niet beschikbaar in Nederland) volgens kenners een grote voordeel. Vooral omdat het filmaanbod via de dienst veel groter is dan dat van Apples iTunes.

Toch zal Sony het niet eenvoudig krijgen, verwachten analisten. De markt zal volgens onderzoeksbureau Gartner dan wel groeien van een geschatte 60 miljoen verkochte tablets in 2011 tot bijna 300 miljoen exemplaren in 2015, de concurrentie is enorm. Sony komt met zijn tablets een half jaar later dan een groot deel van zijn concurrenten. Na Apple gingen Samsung (Galaxy Tab), HP (Touchpad), Dell (Streak), HTC (Flyer), Motorola (Xoom), LG (OptimusPad), Lenovo (LePad), Acer (Iconia Tab) en Research in Motion (Playbook) het Japanse bedrijf al voor.

Tel dat op bij het feit dat de ontwikkelingskosten van de tablets hoog zijn en er flinke marketingbudgetten moeten worden ingezet om de strijd met Apple en de andere concurrenten aan te gaan, en het is duidelijk dat lang niet alle fabrikanten evenveel plezier zullen gaan beleven van hun 'iPad-killer'.

Research in Motion, de producent van Blackberry, maakte afgelopen maart al bekend dat de resultaten in het lopende kwartaal zullen tegenvallen als direct gevolg van de introductie van haar tablet: de Playbook.

Verder wijzen analisten erop dat al die tablets voor een deel zullen gaan kannibaliseren op ander producten van deze producenten: de verkoop van tablets zal zeker ten kostte gaan van de verkoop van gewone pc's, laptops, mediaspelers en draagbare spelcomputers, stellen zij.

Laat Sony nou net veel geld verdienen met onder meer die laatste twee.

undefined

Meer over