Nieuws

Ook opinieweekblad EW, voorheen Elsevier Weekblad, komt in Belgische handen

De Vlaamse Roularta Media Group wil New Skool Media overnemen, de uitgever van onder meer EW, Kijk, Fiets, BeleggersBelangen en Formule 1 Magazine. De machtsconcentratie van Belgische concerns in de Nederlandse media wordt in Nederland nauwlettend gevolgd.

Gijs Beukers
Het dubbeldikke kerstnummer 50/51 – 2021 van 'EW' in een supermarktschap. Beeld ANP / Peter Hilz
Het dubbeldikke kerstnummer 50/51 – 2021 van 'EW' in een supermarktschap.Beeld ANP / Peter Hilz

New Skool Media, de op een na grootste tijdschriftenuitgeverij van Nederland meldt de overnameplannen in een persbericht. 90 procent van de Nederlandse bladenmarkt is al eigendom van Belgische uitgevers, volgens de Mediamonitor van het Commissariaat voor de media. Dat komt door de dominantie van DPG Media (onder meer AD, de Volkskrant, Trouw) en Mediahuis (onder meer De Telegraaf, NRC).

New Skool Media bezit 21 mediamerken. De omzet van het in Amsterdam gevestigde bedrijf is 45 miljoen euro en het personeelsbestand is 170 fte. Roularta is actief in België, Duitsland en Nederland − hier geeft het Plus Magazine en Landleven uit. De omzet bedraagt 300 miljoen euro en het aantal fte's is er 1.475. De meest toonaangevende Belgische titel van Roularta Media Group is Knack, een Nederlandstalig opinieblad met een oplage van ruim 90 duizend.

Kritisch oog

De NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten) gaat de overname met een kritische oog volgen. ‘We willen graag dat titels en redacties behouden blijven’, zegt Paul Teixeira, secretaris Dagbladen, Lokale Media en Tijdschriften.

Mogelijk gaan Nederlandse lifestylebladen die nu in handen komen van Roularta deels overlappen met Belgische titels die ze al hebben, zegt Teixeira. ‘Vaak zie je dan dat ze die merken samenvoegen. Dat komt de journalistiek niet ten goede en ik denk dat er dan ook banen zullen sneuvelen.’

Neveneffecten

In Nederland maken nu drie Belgische concerns de dienst uit, zegt Teixeira. ‘Het maakt niet uit dat ze Belgisch zijn, maar die vergaande machtsconcentratie heeft neveneffecten. Vroeger kon je, als je als freelancejournalist niet tevreden was met de tarieven bij de Volkskrant, aankloppen bij Trouw. Maar die kranten zijn nu onderdeel van hetzelfde bedrijf.’

Volgens Philippe Remarque, directeur journalistiek van DPG Media, hanteren Trouw en de Volkskrant wel degelijk verschillende tarieven. ‘Die worden namelijk bepaald door de hoofdredacteuren, en niet door DPG. Daarnaast behoren Trouw en de Volkskrant al tot hetzelfde bedrijf sinds Trouw in 1974 bij de Perscombinatie kwam.’

De overname van New Skool Media moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Centrale Ondernemingsraad van New Skool Media en de redactieraad van EW. Het overnamebedrag wordt niet bekendgemaakt.

Meer over