Ook gênant slechte films mogen profiteren van een voordeelregeling

De film is gênant slecht. Maar dat geeft niet: we kregen er een paar goede films en werkgelegenheid voor terug.

Gangsterdam. Beeld
Gangsterdam.Beeld

We staan er weer fraai op in het buitenland. Vorige week ging in Frankrijk de film met de subtiele titel Gangsterdam in première. Voor wie zich niet meteen van alles bij deze actiekomedie kan voorstellen: het is iets met drie Franse studenten, drugs, de Wallen, muziek van André Hazes, woonboten en Rutger Hauer.

Volgens recensies is het nog erger dan het klinkt. Zo erg zelfs dat de Franse gratis ov-krant 20 Minutes er een voorpagina aan wijdde. Gangsterdam is homofoob, racistisch, seksistisch en verkrachting verheerlijkend: een abominabele film.

Een moreel gezien twijfelachtige Franse komedie, Amsterdam als seks- en drugshoofdstad: nieuw is het niet. Wel opmerkelijk is dat er 530 duizend euro aan Nederlands overheidsgeld in deze film zit. Gangsterdam is een van de 111 internationale co-producties die profiteerden van de Netherlands Film Production Incentive, een stimuleringsmaatregel die is ingesteld met als doel dat de Nederlandse filmindustrie weer kan concurreren met die van landen die al dit soort regelingen hebben.

Sinds 2014 kunnen producenten 30 procent van hun uitgaven in Nederland terugverdienen als zij aan bepaalde criteria voldoen. Een Nederlandse (co-)producent is een must, verder leveren Nederlandse locaties extra punten op, Nederlandse acteurs, hier monteren, enzovoorts. Deze maatregel levert de Nederlanders inkomsten, promotie, werk en internationale ervaring op; de producenten een leuke korting.

Daarom filmde regisseur Christopher Nolan langer dan gepland in Urk voor Dunkirk, en twitterde acteur Samuel Jackson vrolijk vanuit Amsterdam tijdens het draaien van The Hitman's Bodyguard. Het gaat goed met de regeling, maakte het Filmfonds vandaag bekend.

Dat ook Gangsterdam ervan wist te profiteren, is logisch. Rutger Hauer en Alex Hendrickx spelen mee. Licht, kleding, stunts, speciale effecten, make-up, catering: alles in Nederland geregeld. Deze dure popcornfilm, met een hoofdrol voor tieneridool Kev Adams, gaat meer Franse jongeren naar Amsterdam trekken dan Nolans plaatjes van een stukje IJsselmeer. Check-vink.

Maar kwaliteit valt niet zo makkelijk te vangen in een afvinklijstje, maakt Gangsterdam pijnlijk duidelijk. Dit is een puur economische constructie die ervan uitgaat dat alle aandacht voor Nederland goede aandacht is, en alle internationale ervaring welkom. Dat klopt, maar wie op grote vissen als Dunkirk en Samuel L. Jackson aast, heeft dan soms blowende Fransen als bijvangst.

Meer over