Ook Amsterdam paaide IOC-leden

Net als andere kandidaatsteden heeft Amsterdam getracht leden van het Internationaal Olympisch Comité met gunsten en cadeaus te beïnvloeden. De stad poogde hiermee de Olympische Spelen van 1992 toegewezen te krijgen....

IOC'ers en hun familie werden gepaaid met luxueuze geschenken en betaalde uitwisselingsprogramma's. Op hun beurt vroegen IOC-leden om studiebeurzen, auto's, en geld voor buitenlandse sportprojecten.

Dit blijkt uit het dossier van de stichting Olympische Spelen 1992 dat in april 1987 in bewaring is gegeven aan het gemeentearchief in Amsterdam en waarop de Volkskrant de hand heeft weten te leggen. Amsterdam heeft dit dossier nog niet bij het IOC ingeleverd. Veel andere kandidaatsteden hebben dit wel gedaan, om een speciale commissie te helpen bij een onderzoek naar misstanden uit het verleden. Dat wordt verricht naar aanleiding van onthullingen door Salt Lake City.

Als gevolg van het onderzoek wordt een aantal IOC'ers over twee weken uit hun functie gezet. Uit dossier, dat 40 meter beslaat, wordt duidelijk dat ook de organisatie in Amsterdam te maken heeft gehad met de cultuur van inhalige IOC-leden.

De strategie van Amsterdam werd gevoerd met hulp van een aantal Nederlandse ministeries, ambassades, grote bedrijven en koningin Beatrix. Ook waren speciale lobbyisten ingehuurd om IOC-leden te 'versieren'. Amsterdam legde van elk IOC-lid een gedetailleerd dossier aan met veronderstelde wensen en verlangens. Allen kregen videorecorders en televisies van Philips. De KLM betaalde de vliegtickets.

Aan IOC-vertegenwoordigers uit Peru, Algerije, Indonesië, Turkije en Swaziland werden stages en uitwisselingsprogramma's aangeboden. Het inmiddels geschorste IOC-lid Sibandze vroeg eigener beweging om een studiebeurs voor zijn zoon en deelname in een krant in Swaziland. Het Duitse IOC-lid W. Daume zou hebben aangeboden betaald adviseur te worden. Voor het Japanse IOC-lid Igaya werd bemiddeld in de aankoop van een 'taxfree Mercedes' .

In de race om de Zomerspelen van 1992 moest Amsterdam het afleggen tegen Barcelona, Parijs, Brisbane, Belgrado en Birmingham. De totale kosten van de Amsterdamse promotiecampagne waren 21,5 miljoen gulden.

Meer over