Reportage

‘Onze showroom is leeg’: de zaken gaan goed in de camperbusiness, de vraag is of de liefde blijft

Vorig jaar werd een recordaantal campers verkocht, maar negen maanden later is dat record alweer gesneuveld. Ondertussen lijkt de populariteit alleen maar toe te nemen, blijkt ook op de Kampeer en Caravan beurs. ‘We hebben geen onverkochte camper meer staan.’

Een verkoper in gesprek met belangstellenden op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht.
 Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Een verkoper in gesprek met belangstellenden op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Dat ze ooit een camper zouden aanschaffen, dat hadden Gee-Kin (45) en Yanmie Lam (46) een paar jaar geleden niet voor mogelijk gehouden. Maar het echtpaar staat woensdagmiddag toch echt op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs een Malibu T430 te inspecteren, te koop voor een slordige 88 duizend euro.

Het is een rechtstreeks gevolg van corona, zegt Yanmie. ‘Normaal gesproken reisden we alleen met het vliegtuig, naar Zuid-Korea, Singapore, Hongkong of Canada. Maar toen dat niet meer kon, moesten we in Europa blijven.’ Het echtpaar uit Roelofarendsveen plande vakanties in de buurt, zoals een autoreis naar Noorwegen. ‘Terwijl we daar hoog in de bergen reden, zagen we mensen met campers staan. Ze konden stoppen waar ze wilden, hadden altijd een bed, douche en keuken bij de hand. Toen dachten we: wat relaxed!’

Gee-Kin en Yanmie Lam zijn niet de enigen die hun oog lieten vallen op een kampeerauto. Woensdag meldde auto-organisatie Bovag dat dit jaar meer campers zijn verkocht dan ooit tevoren. In de eerste drie kwartalen van 2021 zijn er 2.785 nieuwe wagens verkocht, een stijging van bijna 27 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook tweedehands exemplaren zijn in trek: 13.462 campers wisselden van eigenaar, een stijging van 20 procent.

Wie de verkoopcijfers vergelijkt met vijf jaar eerder, ziet dat de vraag is verdubbeld. En die groei vlakt voorlopig niet af, denkt Tom Huyskens van de Bovag. ‘Er rijden nu 160 duizend campers op de weg. Het komend decennium verwacht ik dat het aantal stijgt naar 200 duizend.’

Lege showroom

In de Jaarbeurshal staan woensdag honderden showmodellen geparkeerd. In hal 8 heeft verkoopadviseur Willy Petereit (53) de hele dag bezoekers te woord gestaan. Dat de zaken goed gaan, is te zien aan zijn vermoeidheid: hij heeft geen moment kunnen zitten. ‘Onze showroom is leeg, we hebben geen onverkochte camper meer staan. We zitten nu te wachten op de levering van nieuwe modellen.’

Nu hij op de beurs zijn klanten weer voorbij ziet trekken, is hem wel iets opgevallen. ‘Het zijn altijd ouderen geweest met kapitaal, nu de babyboomers die met pensioen gaan. Maar het valt me vandaag ook weer op dat er steeds meer jongeren zijn. Net nog stonden er mensen met kinderen van 2 en 4 jaar oud. Die willen minder vliegen en zoeken daarom een camper.’

De verkoper wil niet klagen, benadrukt hij, en toch zet hij een somber gezicht op. Want welk effect heeft toegenomen vraag in de toekomst? ‘Alle mensen die nu kopen, gaan straks weer vliegen. Dan komen die dingen misschien allemaal op marktplaats en kelderen de prijzen.’

Een prijsdaling is ook waar Johan van der Zwan (71) uit Geldermalsen op rekent. Samen met zijn vrouw Dymphy (70) zit hij in showmodel van het merk Rapido. Ze veren op en neer op de stoelen, want ‘die campers zien er goed uit, maar zitten vaak belabberd. Terwijl je op je rug moet letten als je ouder wordt.’ Wat dat betreft is dit model, ter waarde van 115 duizend euro, dik in orde.

Nu de kinderen de deur uit zijn, willen de twee genieten van de vrijheid die een camper geeft. Bovendien lijkt het ook nog eens voordelig voor hun portemonnee. Dymphy: ‘De hotels die we nu boeken zijn niet goedkoop. Met een kampeerauto heb je alles bij de hand en kunnen we voortaan langer op vakantie.’

Bezoeker inspecteert een van de nieuwste modellen op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Bezoeker inspecteert een van de nieuwste modellen op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Eerst huren

Voordelen te over, maar toch is het echtpaar niet van plan direct te kopen. Ze gaan er eerst eentje huren en ontdekken of het wat is. Want ondanks het enthousiasme zijn ze niet eerder met een camper op vakantie geweest. Johan: ‘Zo’n ding is onwijs groot. Het kan best een opgave zijn om ’m over de camping te manoeuvreren.’

Misschien dat ze daarna een tweedehands model op de kop tikken. Johan weet al precies van wie hij er een over kan nemen. Hij wijst uit het raampje naar de andere bezoekers van de beurs. ‘Al die enthousiaste mensen die hier vandaag rondlopen, zijn door corona minder geneigd te vliegen. Maar over twee jaar ziet de situatie er anders uit. Als zij dan de camper op Marktplaats zetten, sla ik mijn slag.’

Toch is de kans net zo groot dat de liefde voor de camper beklijft. Mientje en Huib Westerbeeke (beiden 73), in een fleecetrui gestoken, weten er alles van. Ruim veertig jaar geleden zijn ze voor het eerst met de camper op reis geweest en sindsdien willen ze niet anders, vertelt Mientje terwijl ze achterover leunt in een showmodel.

De magie zit hem in de vrijheid, bezweert het echtpaar, dat ook de camper heeft genomen om uit Zoutelande hierheen te reizen. ‘Vandaag hier, morgen daar’, al rijden ze op vakantie maar 20 kilometer verder. Slechts één keer is het echtpaar met een vliegtuig op vakantie geweest, maar dat was uit nood geboren. Ze moesten de oceaan over, naar Amerika, memoreert Huib, terwijl hij voorovergebogen de inbouwkoelkast inspecteert. ‘Maar eenmaal daar hebben we weer een camper gehuurd.’

Meer over