Nieuws

Onvrede bij winkelmedewerkers die gemiste uren na lockdown onbetaald moeten inhalen

Vakbond FNV heeft tientallen klachten gekregen van winkelmedewerkers die worden verplicht gemiste uren na de lockdown in te halen. En dat terwijl hun werkgevers miljoenen aan loonsubsidie krijgen.

null Beeld ANP
Beeld ANP

De Limburgse Wibra-medewerker Jolanda Vullings had zo half januari de hele winkel wel gepoetst en alle onderbroeken en sokken geteld, toen ze een telefoontje kreeg van ‘hogerhand’. Haar rooster moest vanwege de lockdown worden aangepast, zei de regiomanager. In plaats van 20 uur moest ze 13 uur gaan werken. De 7 uur die ze nu wekelijks mist, moet ze deze zomer inhalen. Gratis.

Vullings is niet de enige verkoopmedewerker die wordt opgedragen om zogeheten ‘minuren’ op te nemen. Bij FNV zijn tientallen meldingen binnengekomen van medewerkers van grote ketens als de Wibra, Blokker en Intratuin die nu minder worden ingeroosterd en na de lockdown meer moeten werken, zónder dat ze daar extra voor worden betaald. Dat bevestigt de vakbond na berichtgeving van EenVandaag en de Groene Amsterdammer.

Dat is niet verboden, zegt hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp. In de winkelstraat-cao wordt gewerkt met een gemiddelde arbeidstijd. In het geval van Vullings gaat het om 20 uur per week, daarvan kan 35 procent worden afgeweken. In drukke tijden kan Vullings op die manier 7 uur extra werken (plusuren) en in rustige tijden 7 uur minder (minuren). Als ze onder de streep maar op een gemiddelde van 20 uur per week uitkomt.

Dat is een systematiek waarmee winkels al sinds jaar en dag werken om het hoofd te bieden aan korte piekperiodes rond bijvoorbeeld de feestdagen. Maar het is de vraag of iets als een pandemie het verplicht laten opnemen van minuren rechtvaardigt. Afhankelijk van hoe lang de lockdown nog duurt, komen winkelmedewerkers als Vullings zo immers tientallen uren in de min te staan die ze straks moeten inhalen.

Bovendien trekt de overheid met de NOW-regeling miljarden uit om de loonkosten te dekken van personeel dat werkeloos op de bank zit. ‘De belastingbetaler betaalt al de rekening voor de lockdown’, zegt vakbondsbestuurder Linda Vermeulen. ‘En dan wordt die ook nog eens bij de werknemers neergelegd.’ Volgens Verhulp rijmt dat niet met de geest van de regeling. ‘Op deze manier kan een werkgever arbeid opsparen en die later gratis inzetten.’ Het zou hem overigens niets verbazen als ook in andere branches met veel oproepkrachten, zoals de horeca, gelijke problemen spelen.

De Wibra zegt er alles aan gedaan te hebben om zijn 1.800 medewerkers aan het begin van de lockdown zo veel mogelijk uren aan het werk te houden. De 2,4 miljoen euro aan NOW die de winkelketen de afgelopen drie maanden kreeg, zou bovendien ‘by far’ niet dekkend zijn voor alle loonkosten. ‘Wij vechten om te overleven’, zegt een woordvoerder. ‘Dan is het benutten van de toegestane bandbreedte zo onredelijk toch niet?’

Daar denkt verkoopmedewerker Vullings, zelf FNV-lid, anders over. Van de 10 euro 73 per uur die ze verdient moet ze straks, als de winkel weer open gaat, een extra dag kinderopvang betalen. ‘Ik vind het niet netjes, en dan druk ik me politiek correct uit’, zegt ze. ‘Wij hebben niet voor die lockdown gekozen, maar moeten dadelijk wel op de blaren zitten.’

Meer over