Onveiligheid spoorwegemplacement duurt voort

Afgelopen weekend ontspoorde opnieuw een trein op het rangeerterrein in Roosendaal, vlak bij de binnenstad. Het wachten is op een ongeluk met een trein met gevaarlijke inhoud....

Het was even schrikken zondagmiddag op en rond het rangeerterrein van de spoorwegen in het centrum van Roosendaal. De machinist schatte de lengte van een goederentrein met 54 wagons te kort in. Twee wagons schoten door het stootblok heen en kwamen pas dertig meter verderop tot stilstand. Eén kwam zelfs naast het emplacement terecht, in de Bosstraat. Er vielen geen gewonden. De trein vervoerde bouwmaterialen, zoals bielzen en basaltstenen.

In Roosendaal kijken ze nauwelijks meer op van zo'n incident. Vorige maand nog botsten twee treinen bij het rangeren op elkaar, waarbij een 51-jarige rangeerder gewond raakte en drie wagons ontspoorden. In april veroorzaakte een lekkende wagon commotie en werd de omgeving van het emplacement uit voorzorg tijdelijk ontruimd.

De gemeente Roosendaal ijvert al geruime tijd voor verplaatsing van het dertig hectare grote spoorwegemplacement uit het stadscentrum. Eerder deze maand stuurde burgemeester Marijnen nog een brandbrief aan informateur Donner met het klemmende verzoek om een oplossing te vinden voor 'dit prangende veiligheidsprobleem'. Volgens lokale actiegroepen dreigt in Roosendaal een ramp à la Enschede als in het centrum een keer een goederentrein met gevaarlijke stoffen ontspoort.

Ook de provincie is alert op de onveilige situatie. Het provinciebestuur weigert Railinfrabeheer een nieuwe milieuvergunning te geven voor het rangeerterrein. Volgens gedeputeerde Verheijen is de kans op een ongeval met een groot aantal slachtoffers (het zogenoemde groepsrisico) tien keer zo groot als de geldende norm.

Gisteren is de negatieve beschikking verstuurd aan Railinfrabeheer. Die kan daartegen in beroep kan gaan. Zolang de procedure loopt, is de oude vergunning van kracht. Maar die vergunning is erg soepel en zegt niets over het rangeren van treinen. En dus kan de NS rustig doorgaan met zijn activiteiten op het emplacement.

Iedereen weet al jaren van de onveilige situatie achter het station van Roosendaal. Maar echte maatregelen zijn tot dusver uitgebleven, in afwachting van een breder besluit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de spoorverbindingen in West-Brabant. De besluitvorming verloopt vermoedelijk ook zo traag, omdat grote ongelukken zich nog niet hebben voorgedaan.

Minister Pronk (Milieu) kwam vorig najaar een kijkje nemen bij het emplacement en concludeerde dat het zo niet langer kon. Hij verzekerde het gemeentebestuur dat Roosendaal, samen met Venlo, topprioriteit zou krijgen bij de aanpak van spoorwegemplacementen in binnensteden. De bewindsman beloofde 34 miljoen euro bij te dragen voor de verplaatsing van het Roosendaalse rangeerterrein.

Het wachten is echter op een onderzoek (door Verkeer en Waterstaat) naar het 'eindbeeld' van het goederenvervoer tussen Rotterdam en België, kortweg RoBel genoemd. Want de geplande aanleg van 'lijn 11' tussen Antwerpen en Bergen op Zoom zal ook grote gevolgen hebben voor de rest van het spoor in West-Brabant. Verscheidene gemeenten vrezen een aanzwellende stroom zware goederentreinen dwars door woonwijken heen.

Vooral Roosendaal dreigt het zwaar te verduren te krijgen, omdat het een knooppunt is van lijnen tussen Rotterdam en België en tussen Vlissingen en Venlo/Duitsland.

De gemeente Roosendaal wil daarom een omleiding van het goederenspoor buiten de stad om. In dat geval kan tevens het spoorwegemplacement worden verplaatst naar industrieterrein Borchwerf II. En kan het gemeentebestuur iets doen met het verrommelde terrein in de binnenstad.

Meer over