Ontwikkeling baanwielrennen plots crescendo

Als Leontien van Moorsel volgend jaar inderdaad met wielrennen stopt, is Nederland bij de Spelen van 2004 vermoedelijk bij de baanploeg van de mannen wél met iemand van naam en faam vertegenwoordigd: Erik Dekker....

Van onze verslaggever Marcel van Lieshout

Henk van Beusekom (39), topsport-cöordinator van de KNWU, is stelliger over Dekkers kansen op de baan dan over het voornemen van drievoudig olympisch kampioene Van Moorsel om in 2002 haar wielercarrière te beëindigen. 'Ik moet het nog zien. Die heeft zoveel klasse en vooral ook nog zoveel ambitie.'

Ambities zijn er eindelijk ook bij de voorheen zieltogende Nederlandse baanploeg. Bij de WK in Antwerpen, dat tot en met zondag duurt, is Nederland op tien van de twaalf disciplines vertegenwoordigd. Nooit kwalificeerden zich zoveel wielrenners/sters voor het op één na belangrijkste evenement.

Hét evenement voor baanrenners/sters is vanzelfsprekend de Olympische Spelen. Van de in Sydney beschikbare medailles (36) greep Nederland er twee (Van Moorsel) en als NOCNSF ergens mogelijkheden ziet een grotere greep in de prijzenpot te doen dan is het wel in de baansport. Héél veel olympische medailles in een sport die voor een wielerland als Nederland in elk geval niet héél veel concurrentie biedt.

En zie: Nederland heeft/krijgt plots meer – al dan niet overdekte – pistes, het budget voor de baansport is in drie jaar tijd vervijfvoudigd (al zijn de bedragen niet indrukwekkend: volgend jaar is vier ton beschikbaar) en of het nu de kip of het ei is, Nederland heeft plots ook de beschikking over een lichting zeer getalenteerde baanrenners.

Bij de WK voor junioren, juli dit jaar in de VS, grepen 1 kilometer- rijder Theo Bos (18) en achtervolgster Vera Koedooder (18) de titel. Jos Pronk (zoon van voormalig stayer Matthé) pakte zilver in de puntenkoers. In de wereldbekercyclus van dit jaar is Nederland vanuit de achterhoede naar de vijfde plaats doorgestoten.

Het gaat crescendo met de baansport, bondscöordinator Van Beusekom knijpt niettemin in de remmen. 'Wel het walletje bij het schuurtje houden', waarschuwt hij. Veel dank gaat zijns inziens uit naar bondscoach Peter Pieters en naar Joop Alberda van NOCNSF. Die laatste ruikt nu al het olympisch eremetaal van Athene (of anders wel Beijing 2008).

Van Beusekom: 'Joop gaat wel heel hard! Die wou ons drie jaar geleden al tonnen meer budget geven. Het klinkt misschien gek maar wij wilden dat niet eens. Onze hele organisatie was helemaal niet gebouwd op dat tempo. Baansport? Er was een paar jaar geleden helemaal niets! Geen visie, geen beleid, geen potentieel. Vooral aan de pure snelheidsonderdelen is jarenlang helemaal niets gedaan. Nu zijn we langzaam aan het opbouwen.'

Sprinters en 1-kilometerrijders kunnen tegenwoordig een paar keer per jaar op trainingskamp in Cottbus. Daar werkt een van de beste baantrainers ter wereld. Gerd Müller heeft vele Duitse wereld- en olympisch kampioenen 'afgeleverd'. De baansport is in Duitsland altijd wél populair en op hoog niveau gebleven. Net als in Frankrijk.

Van Beusekom: 'Müller is wildenthousiast over ons potentieel. Sprintster Yvonne Hijgenaar komt uit de schaatssport, die meid zat op 13 mei bij selectiewedstrijden voor het eerst serieus op de fiets. Met waardeloos materiaal. Ze is 21 en heeft zich ook gekwalificeerd voor de WK. Volgens Müller is Hijgenaar potentieel olympisch goud.'

Het valt hem niet mee zijn eigen enthousiasme te beteugelen. Want: 'Baansport is dé toekomst van de wielersport. Natuurlijk! Moet je naar de wegsport kijken. Steeds meer drempels, meer rotondes, meer beperkingen. Busmaatschappijen die niet even een andere route kunnen rijden. Je wordt er toch gek van!'

Daarenboven: 'Wielrennen op de weg wordt steeds gevaarlijker. Juist door al die verkeersmaatregelen. Ik heb zelf een zoontje van 13 die fietst. Ik laat hem hier in Nederland niet graag alleen op de weg fietsen. Ik neem hem wel mee naar de baan.'

Hetgeen tegenwoordig ook daadwerkelijk kán. Na sloop en verrotting is er een tijdperk aangebroken van opknappen en aanleggen van wielerbanen. De nieuwe, overdekte baan van Sloten krijgt zelfs verwarming, in Geleen is vorig jaar een vijfhonderd-meterbaan geopend, die van Alkmaar wordt verbreed en overkapt (kost 7,5 miljoen), in Apeldoorn beslist de gemeente volgende maand welk consortium een nieuwe wielerbaan mag bouwen en ook Rotterdam heeft bouwplannen.

Staan we aan de vooravond van een tweede Arie van Vliet/Jan Derksen- epoque? 'Nou, nou, er zijn ook bedreigingen', tempert Van Beusekom. Vooral de aloude. 'De wegsport blijft altijd een bedreiging. Daar pak je geld, daar pak je publiciteit. Een groot renner als Léon van Bon komt uit de baansport en wil best nog wel eens op de baan rijden maar in zijn Rabo-periode mócht hij dat niet eens. Te veel risico op blessures en publicitair oninteressant.'

Publiciteit komt toch vanzelf los als er dezer dagen bij de WK in Antwerpen medaille na medaille wordt gewonnen? Van Beusekom: 'Maar dat zullen we niet doen. Van Moorsel gaat voor twee titels en voor het overige zijn we blij met een paar klasseringen tussen vijf en acht. De ploegenachtervolging, Teun Mulder op de kilometer. Onze ploeg is heel jong, wij kijken naar 2004 en eigenlijk naar 2008.'

En voorts is het verlangend uitzien naar het moment waarop wegrenner Erik Dekker besluit het baanrennen serieus te gaan beoefenen.

Meer over