Ontslaggolf Ericsson, winst Nokia

Ericsson en Nokia, de twee grootste Europese producenten van mobiele telefoons, zien de onstuimige groei van de afgelopen jaren afvlakken....

Dat hebben de twee Scandinavische bedrijven vrijdag laten weten bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal.

Ericsson wordt het zwaarst getroffen door de verslechterde omstandigheden. Het Zweedse telecomconcern schrapt 10 duizend arbeidsplaatsen, waarvan 5 duizend in eigen land. In Nederland verdwijnt een honderdtal banen. In totaal komt het aantal ontslagen voor dit jaar op 14 duizend, of 13 procent van het totaal aantal werknemers.

Het nettoverlies van Ericsson kwam voor het eerste kwartaal uit op 4,9 miljard kroon (1,2 miljard gulden). Vorig jaar verdienden de Zweden in dezelfde periode nog 1,5 miljard gulden. De omzet daalde met ruim 5 procent naar 13,4 miljard gulden. De omzet van de mobiele telefoons-divisie daalde met 52 procent. Ericssons grootste afdeling, die systemen maakt voor telefoonnetwerken, zag de omzet nog wel met 13 procent stijgen. Maar die groei ging sterk ten koste van de marges, die daalden van 14 naar 4 procent. Ericsson had al gewaarschuwd dat de resultaten tegen zouden vallen.

Nokia, dat begin dit jaar eveneens met een winstwaarschuwing kwam, heeft wel boven verwachting gepresteerd. Het Finse bedrijf pikte marktaandeel van concurrenten Ericsson en Motorola en wist de kosten terug te schroeven. De nettowinst in het eerste kwartaal steeg ten opzichte van 2000 met ruim 9 procent naar 2,1 miljard gulden. De omzet nam toe met 22 procent tot 17,6 miljard gulden. Wel moest Nokia de de verwachte groei over het hele jaar bijstellen naar 20 procent.

De omzet van de divisie mobiele telefonie - bij Nokia goed voor 70 procent van de totale omzet - steeg met 20 procent. Toch is de afvlakkende groei van de vraag naar mobieltjes ook bij Nokia duidelijk merkbaar. Het bedrijf wist in het eerste kwartaal welliswaar marktaandeel te winnen en daarmee zijn positie als marktleider verder te versterken, maar dat ging ten koste van de winstgevendheid. Ondanks de omzetstijging van 20 procent steeg het operationele resultaat met maar 4 procent.

Meer over