Ontevreden klant mijdt rechter

Een op de vijf ontevreden consumenten keert na aankoop niet terug naar de winkel om beklag te doen. Dit blijkt uit een onderzoek dat het ministerie van Economische Zaken heeft laten uitvoeren door de onderzoeksbureaus MarketResponse en Twynstra Gudde....

Het ministerie wil met het onderzoek inzicht krijgen in de problemen op het gebied van consumentenrecht. Volgens een woordvoerder van het ministerie moet de definitieve versie van het rapport nog verschijnen. 'We willen weten hoe consumenten omgaan met klachten. De Consumentenbond en de Stichting Geschillencommissies zijn daarbij partners, maar Justitie speelt natuurlijk ook een rol.'

Volgens een woordvoerder van de Consumentenbond heeft de bond vorig jaar zelf een onderzoekgedaan met soortgelijke uitkomsten. 'We zijn toen de campagne Van recht hebben naar recht krijgen begonnen. Veel ontevreden consumenten haken af omdat de weg naar de rechter kostbaar is en heel lang duurt.'

De geschillencommissie kan volgens de Consumentenbond onvoldoende doen, doordat ondernemers niet verplicht zijn om zich aan te melden. 'Er moet een toezichthouder met tanden komen' Bij de Stichting Geschillencommissie zijn 29 branches aangesloten.

Meer over