Onrust in olieregio jaagt beleggers de stuipen op het lijf

Amsterdam - De onrust in het Midden-Oosten kan de wereldeconomie flink schaden. De olieprijs vliegt omhoog, omdat investeerders bang zijn dat de Egyptische veenbrand overslaat naar andere olieproducerende landen.


De prijs van een vat Amerikaanse ruwe olie steeg vrijdag in New York ruim 4 procent naar bijna 90 dollar. In lange-termijncontracten ligt de prijs al boven de 100 dollar. Noordzee-olie schoot dezelfde dag naar ruim 99 dollar per vat. Dat is de hoogste prijs sinds het begin van de economische crisis.


Vlak voordat de wereldwijde recessie inzette, piekte de olieprijs op een record van 143 dollar per vat. Op het dieptepunt van de crisis werd het zwarte goud voor 35 dollar per vat verhandeld.


De golf van onlusten in de olierijke Arabische wereld jaagt beleggers de stuipen op het lijf. De regio voorziet in driekwart van de mondiale oliebehoefte. Zeven van de twaalf OPEC-landen liggen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Marktanalisten voorspellen dat de olieprijs naar 130 dollar zal gaan als ook in Saoedi-Arabië, de grootste olie-exporteur ter wereld, rellen uitbreken. De politieke instabiliteit in het Midden-Oosten kan echt een probleem worden voor de VS, zei de Amerikaanse minister van Energie Steven Chu vorige week. 'Elke verstoring daar heeft gevolgen voor onze olie-import.'


Egypte is net als Tunesië geen grote olie-exporteur. Het land produceert iets minder dan 700 duizend vaten olie per dag, minder dan de helft van wat buurland Libië dagelijks omhooghaalt. De productie van Saoedi-Arabië is ruim tien keer hoger dan die van Egypte. Ook Koeweit, Qatar, Algerije en de Verenigde Aarabische Emiraten zijn belangrijkere oliestaten dan Egypte. Zolang het in die landen relatief rustig blijft, komt de olieleverantie niet serieus in gevaar. Maar westerse beleggers durven daar niet op te vertrouwen.


Een ander punt van zorg is de scheepvaart over het Suez-kanaal, dat dwars door Egypte loopt. De meeste olie uit het Midden-Oosten wordt over deze cruciale verkeersader naar Europa en andere westerse landen vervoerd. Tot nu toe heeft de scheepvaart geen hinder ondervonden, maar in het verleden (1956 en 1967) is het kanaal tijdens oorlogen langdurig gesloten geweest.


De economische gevolgen van de Egyptische revolte reiken verder dan de olieprijs. De waarde van Arabische bedrijven is de afgelopen dagen fors gekelderd. De beurskoersen in Egypte zijn in een week tijd 16 procent gedaald. Op last van de autoriteiten bleven zondag zowel de effectenbeurs als alle banken in Egypte gesloten. Ook vandaag zijn de financiële instellingen dicht. De beursindex van Dubai verloor zondag 4,3 procent in waarde.


Meer over