Onontbeerlijk bij aankoop van een auto: de fiets

Het lijkt wel of niemand de automobilist het slechte nieuws wil vertellen, maar het aantal personenauto's is de grens van zeven miljoen gepasseerd....

Van onze verslaggever Theo Nijenhuis

Per dag komen er zestienhonderd auto's bij, ook al gaat het slecht met de autoverkopen. De totalen worden in september bekend bij het verschijnen van het jaarboek Mobiliteit in cijfers, de bijbel voor mobiliteitsfreaks.

De auto-industrie heeft de ontwikkeling voorzien. Met vroeg opstaan komt een forens nog een heel eind, maar bij het binnenrijden of verlaten van een stad kan de auto niet meer tippen aan de trein, de metro en zelfs niet meer aan de fiets.

Vandaar dat BMW onder eigen naam opvouwbare Amerikaanse mountainbikes verkoopt voor in de kofferbak en Land Rover de Moulton, een van de duurste fietsjes ter wereld. De goedkoopste kost 1550 euro. Gazelle is ook gepolst door een autobouwer, maar heeft nooit onthuld wie de afgewezen fabrikant is.

De spoorwegen merken ook een verandering in het mobiliteitspatroon: de NS vervoert per werkdag tienduizend vouwfietsen en hun eigenaars. De verkoop van dergelijke fietsjes is vorig jaar sterk gestegen en het imago ervan verandert.

Ruud Bokhout van Gazelle: 'Vroeger werd je voor gek versleten als je op een vouwfiets reed, nu ben je gek als je in de file gaat staan.' Compacte fietsen beginnen een statussymool te worden, dankzij vering, een laag gewicht, een gsm-houdertje aan het stuur en een forse prijs.

In Duitsland, waar dezelfde tendens valt waar te nemen, is gebleken dat er psychologisch gezien een overeenkomst bestaat tussen de auto en de vouwfiets. De auto heeft dezelfde beslotenheid als het eigen huis. De vouwfiets heeft die beslotenheid minder, maar geeft wel eenzelfde, onafhankelijke gevoel.

Meer over