Onderbouwing Betuwelijn op losse schroeven

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat zet de onderbouwing van de Betuwelijn op losse schroeven. Het is niet langer nodig dat spoorvervoer marktaandeel afsnoept van het wegvervoer, blijkt uit een discussienota van het ministerie....

Ook is het goederenvervoer over het spoor niet concurrerend met vervoer over de weg. Uit de nota blijkt dat de totale kosten, inclusief die van milieu en infrastructuur, voor het spoor veel hoger zijn dan voor de weg.

Jarenlang heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V & W) bij de verdediging van de Betuwelijn uitgedragen dat het spoorvervoer en de binnenvaart zouden moeten groeien ten koste van het vrachtvervoer over de weg. Vóór 2010 zou 50 miljoen ton goederenvervoer verschoven moeten zijn van de weg naar deze 'milieusparende' vervoerswijzen. 'Zonder de aanleg van de Betuwelijn kan deze verschuiving niet lukken', heeft de voorganger van Netelenbos, minister Jorritsma, de Tweede Kamer herhaaldelijk voorgehouden.

In het komende Nationale Verkeer en Vervoersplan (NVVP) zet Netelenbos dit voornemen overboord. De minister meent dat de doelstellingen van haar voorgangsters Maij-Weggen en Jorritsma toch niet haalbaar zijn.

Ingewijden op het ministerie bevestigen de beleidsverandering. 'De houdbaarheidsdatum van nota's wordt steeds korter', heet het op het ministerie.

Officieel ontkent het departement. Wel erkent een woordvoerder dat het ministerie af wil van 'kwantitatieve doelstellingen' en voortaan nog slechts 'kwalitatieve richtingen' wil bepalen.

De verschuiving binnen het ministerie blijkt uit het discussiestuk: 'Perspectievennota Verkeer en Vervoer'. Daaruit blijkt ook dat de concurrentiepositie van het spoor er niet goed voorstaat.

Vanaf volgend jaar wil de minister de vervoerders laten betalen voor het rijden over de rails. De NS betaalt daar nu geen cent voor. De rails worden op kosten van de overheid aangelegd en onderhouden.

In de nota rekent Netelenbos voor dat de prijs van het spoorvrachtvervoer met 36 procent stijgt als alle kosten werkelijk worden meegenomen. Het wegvervoer zou slechts met 4 procent duurder worden. Als het ministerie de NS voor alle kosten laat opdraaien halveert het aandeel van het spoor in het vrachtvervoer tot 3 procent.

Het spoor lijkt ook zijn milieuvoorsprong te verliezen. Voor de toekomst acht Netelenbos het denkbaar dat vrachtwagens schoner vervoeren dan de spoorwegen.

Meer over