Omslag: Maureen Mooren

ERIK VAN DEN BERG

Dik zestigduizend exemplaren telt de oplage van de papieren Holland Festival-pocket; ondanks alle online-trends precies hetzelfde aantal als in de voorgaande jaren.

Onveranderd ook is de naam van de vormgeefster, Maureen Mooren, die sinds 2005 de posters en programmaboekjes voor het HF voor haar rekening neemt en inmiddels toe is aan haar negende editie. Dat ze ook in 2014 weer aan de slag kan, staat al vast. 'We zijn volhouders, van beide kanten.'

Wat Moorens ontwerp in al die jaren verbindt: 'Vrijwel van meet af aan heb ik gezocht naar een manier om beeld en typografie gelijkwaardig te maken. Dus niet een plaatje met daarbij ook nog wat tekst. En elk jaar probeer ik daar weer een andere oplossing voor te vinden.'

Hoewel het omslag dit jaar een stuk heftiger is dan dat van 2012, past het volgens Mooren in hetzelfde stramien. 'Ik kreeg vorig jaar de opdracht iets te bedenken dat drie jaar mee zou kunnen, om de herkenbaarheid van het festival wat te versterken.' Ze bedacht een basisontwerp waarop ze zou kunnen variëren: een papieren podium ('een identiek vlak waarop telkens iets anders te zien is') met daarop de tekst in driedimensionale decorstukken.

Na de ingetogen, lichtgrijze versie vorig jaar vond Moonen het nu tijd om te knallen. Zien we daar scherven op de achtergrond? Dienen we die soms in cultuurpolitieke zin te duiden? 'O nee, helemaal niet. Het zijn dezelfde wybertjes die ik al jaren gebruik, als onderdeel van de huisstijl. Vroeger vooral in keurige patronen, maar ik moet toegeven: het wordt steeds wilder.'

Holland Festival 1 - 26 Juni 2013

Ontwerp Maureen Mooren; fotografie Johannes Schwartz.

Gratis, zolang de voorraad strekt (bestellen: info@hollandfestival.nl).

undefined

Meer over