Omroepen beboet voor promoten van Borsato's cd

Het Commissariaat voor de Media heeft de acht A-omroepen een boete van gezamenlijk ruim twee ton opgelegd vanwege hun bijdrage aan een promotieweek voor de nieuwe cd van Marco Borsato op Radio 3....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De boete van 26 duizend gulden per omroep is vooral pijnlijk voor Radio 3-zendercoördinator P. van der Lugt. Onder zijn verantwoordelijkheid werd in december en januari in STER-spotjes op televisie uitgebreid aandacht besteed aan de nieuwe Borsato-cd. Polydor, de platenmaatschappij van Borsato, had daar baat bij, meent het commissariaat, dat daarom iedere publieke A-omroep een boete van tienduizend gulden oplegde.

Bovendien kreeg iedere omroep nog een boete van zestienduizend gulden vanwege ongeoorloofde reclame op de radio. Tijdens de Marco Borsato-actieweek werd voortdurend de nadruk op diens cd gelegd.

Radio 3 verkreeg de 'Borsato-primeur' door platenmaatschappij Polydor een aanbod te doen waarin 42 reclamespotjes op tv in het vooruitzicht werden gesteld. Grote verliezer was de commerciële zender Radio 538. Directeur Erik de Zwart schreef een boze brief naar het commissariaat over de steeds commerciëlere opstelling van Radio 3. Ook Radio Noordzee beklaagde zich. Het commissariaat praat nu met de NOS over gedragsregels.

Meer over