Ombudsman: klanten zijn handel voor verzekeraars

Uitvaartverzekeraar past eenzijdig voorwaarden aan...

AMSTERDAM Verzekeringsmaatschappijen verwaarlozen het belang van de klant. Jan Wolter Wabeke, de Financiële Ombudsman, constateert in zijn jaarverslag een ‘vertrouwensbreuk’ tussen verzekeraars en verzekerden.

‘De maatschappijen beschouwen hun klanten te veel als handelswaar’, zegt Wabeke in een toelichting. Zijn jaarverslag leest als een tirade tegen het optreden van verzekeraars, dit terwijl de ombudsman betaald wordt door de financiële sector.

Wat te denken van de uitvaartverzekeraar (Wabeke noemt de naam niet, maar het gaat over uitvaartverzekeraar Yarden), die de klanten van een overgenomen verzekeraar ineens informeert dat ze geen recht meer hebben op de afgesproken uitvaart in natura, maar dat nog slechts een geldbedrag wordt uitgekeerd. Yarden is na protesten en bemiddeling van Wabeke teruggekomen op de beslissing.

Of neem de tussenpersoon die een klant voortijdig uit drie beleggingspolissen praat ‘vanwege de tegenvallende resultaten van de beleggingsfondsen’? Dat het resultaat tegenvalt vanwege hoge kosten en dat afkopen van een beleggingspolis altijd financieel een slecht idee is, meldt hij niet. De klant eindigt met een nieuwe polis, waarvoor de tussenpersoon keurig zijn provisie opstrijkt. Het nadeel is voor de klant.

Wabeke waarschuwt voor de hoge kosten van pensioenverzekeringen. Vaak valt het resultaat tegen en dat komt niet ‘door de malaise op de aandelenbeurs’, aldus Wabeke. Hij wijst op de ‘hoge kosten die de verzekeraars in rekening brengen’. Dat geldt dan vooral voor werknemers die minder dan vijf jaar bij een bedrijf werken en hun pensioenrechten mee willen verhuizen. In het jaarverslag komt een werkneemster voor die in vijf jaar tijd bijna 8.000 euro inlegt in een pensioenfonds. Bij navraag van de waarde, meldt de verzekeraar dat deze ‘nihil’ is geworden. De oorzaak: hoge kosten.

Het vertrouwen terugwinnen van de consument zal lastig woorden’, vermoedt Wabeke. ‘Wanneer ik mijn boekje te buiten ga, adviseer ik de verzekeraars zich goed te realiseren dat klanten hun financiële toekomst aan hen toe vertrouwen. Dat is niet gering.’

Meer over