OM gaat vaker publiciteit zoeken

Het Openbaar Ministerie (OM) gaat meer de publiciteit zoeken. Medewerkers van het OM zijn in de toekomst vaker te zien op commerciële tv-zenders....

Onder leiding van Joan de Wijkerslooth, die in mei afscheid nam, deed het OM weinig aan publiciteit. ‘Ik wil daarin opener zijn’, stelt Brouwer. ‘We moeten vaker, alerter en assertiever reageren.’

Het OM wil via de publiciteit iets doen aan de negatieve beeldvorming over de organisatie. ‘Er is een beeld ontstaan van een organisatie die fout op fout maakt. Maar dat wordt niet gestaafd door de feiten.’

Brouwer erkent dat zijn medewerkers fouten hebben gemaakt in de Schiedamse parkmoord-zaak. ‘Maar we hebben zelf gezegd: de onderste steen komt boven.’ De commissie-Posthumus heeft, in opdracht van het OM, een rapport over de zaak geschreven. ‘Wij leggen publiekelijk verantwoording af om het vertrouwen te herstellen.’

Het Openbaar Ministerie wil zich profileren door meer gebruik te maken van massamedia. Tot nu toe richt het OM zich ‘op NRC Handelsblad en NOVA. Willen wij het grote publiek bereiken, dan moeten wij ons meer richten op bijvoorbeeld RTL, SBS en Talpa.’ Dat moet gebeuren ‘zonder onze beginselen te verkwanselen.’

Soms is het nodig de publiciteit te zoeken, vindt Brouwer. ‘Als iedereen verwacht dat het OM twintig jaar zal eisen en je eist tweeënhalf, dan moet je dat tijdig duidelijk maken. Dat is in het belang van de geloofwaardigheid van de rechtsstaat.’

Toch moet justitie voorzichtig zijn, zegt Brouwer. ‘Wij moeten borg staan voor veel belangen: van de verdachte, de getuigen, het slachtoffer.’ In het verleden heeft het OM slechte ervaringen gehad met publiciteit. Vooral interviews leidden tot commotie. Dat overkwam Brouwer na een vraaggesprek met NOVA over de parkmoord; hij zou informatie hebben achtergehouden. Eerder raakte De Wijkerslooth in opspraak vanwege uitlatingen over marinier Eric O. ‘We zullen geheid nog eens onze neus stoten’, erkent Brouwer.

Meer over