Olifant-spot Rolo bekroond met prestigieuze Grand Prix

Op het internationale reclamefestival in Cannes is de commercial 'Olifant' voor het snoepje Rolo onderscheiden met de Grand Prix, een van de meest prestigieuze internationale reclameprijzen....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

De Grand Prix wordt niet ieder jaar uitgereikt, maar alleen wanneer de jury daartoe aanleiding ziet. In het bekroonde filmpje, bedacht door het reclamebureau Lintas, neemt een olifant revanche op het treiterige mannetje dat hem dertig jaar daarvoor een Rolootje door de neus heeft geboord.

Vorig jaar ging de Grand Prix naar een buitenlandse commercial voor Jeep. Daarin waren twee lichtjes te zien die zich onder een hoop sneeuw voortbewogen. Aan het eind bleek dat het een Jeep was, onverstoorbaar op weg naar huis.

Producent Czar werd niet alleen onderscheiden voor de Rolo-commercial 'Olifant', maar kreeg ook voor de 'Bioscoop'-spot van Rolo (jongen wrikt zijn laatste snoepje uit de mond van zijn vriendin) een Gouden Leeuw. Voor de 'Hypnotiseur'-reclame van Centraal Beheer (man kijkt naar hypnotiseur op tv en valt voor altijd in slaap) kreeg Czar een Zilveren Leeuw. Daarnaast ontving het bedrijf een onderscheiding voor zijn gehele oeuvre.

'Humor scoort vaak goed in Cannes', zegt D. Koopal, creative director van Lintas. Probleem is dat het voor reclamemakers vaak lastig is een grap te bedenken die juryleden van verschillende nationaliteiten snappen.

Lintas nam het op tegen de 'Arena'-commercial van Nike, waarin ook de voetballer Patrick Kluivert figureert, en tegen batterij-producent Duracell. In diens reclame vraagt een man aan de geest in de Lamp van Aladdin het eeuwig leven, waarna hij verandert in een speelgoedkonijntje, waarin een batterij zit.

Lintas won met de Rolo-filmpjes al eerder een Zilveren Effie, de Loeki-publieksprijs, en een Gouden Lamp voor de meest creatieve reclame van 1995. De reclame is ook geroemd om zijn effectiviteit. In het laatste kwartaal van 1995 nam de verkoop van Rolo's met 89 procent toe.

Meer over