Occupy Hollywood

De Occupy'ers betogen tegen mensen die zich verrijken ten koste van anderen. Wie een grote film bezoekt, houdt het systeem zelf in stand.

FLOORTJE SMIT

Ze kunnen wel wat moral support gebruiken. Alsof de opkruipende kou en de tanende media-aandacht nog niet genoeg zijn, werden er deze week twee doden gevonden in verschillende Occupy-kampen en blijken in Amsterdam 'de leuke meisjes' weg te blijven, aldus De Pers, omdat het er te onveilig zou zijn.

Een beetje starpower zou kunnen helpen. Normaal gesproken verdringen filmsterren zich om zich in te zetten voor een goed doel, maar waar blijft Clooney - die toch zo graag aandacht besteedt aan gebieden waar de journalisten geen heil meer in zien? Of Angelina Jolie, die 'de leuke meisjes' een stoer voorbeeld zou kunnen geven?

Die zijn ook niet gek, natuurlijk. Zij behoren juist tot die 1 procent waar de Occupy-betogers tegen te hoop lopen, dat kleine groepje mensen dat de meeste rijkdom in handen heeft. Zo'n publiek optreden kan dus flink averechts werken - helden of hypocrieten, vroeg tv-zender Fox zich af nadat types als Roseanne Barr en Susan Sarandon wel hun gezicht lieten zien. Alec Baldwin mocht meteen even uitleggen waarom hij meedoet aan spotjes van bank Capitol One. Michael Moore kreeg achteraf kritische vragen over zijn Wall Street-investeringen, waarmee hij bijvoorbeeld zijn Sicko deels schijnt te hebben gefinancierd.

Maar zelfs zonder de aanwezigheid van supersterren gaan er steeds meer stemmen op om toch ook Hollywood te 'occupy'en', wat verder werd aangewakkerd door opmerkingen van Johnny Depp in Vanity Fair. De best betaalde ster van dit moment vond ook dat hij belachelijk veel verdiende, maar 'als mensen me idioot veel willen betalen, dan neem ik dat aan. Voor mijn kinderen.' Maar ondertussen dreigde wel miljoenenproductie The Lone Ranger ten onder te gaan omdat het budget de spuigaten uitliep - niet in de laatste plaats door Depps salaris.

Nu is hij echt niet de enige acteur die buitenproportioneel verdient. En dat is ook niet voldoende voor een tentenkamp op je stoep. De Occupy-grieven draaien om de oneerlijke verdeling van macht, om mensen die zich verrijken ten koste van anderen. Wie van die 99 procent dus een grote film bezoekt of de tweets van Kim Kardashian volgt (die naar verluidt met elk berichtje 10 duizend dollar verdient), houdt het systeem zelf in stand.

Maar Hollywoodhistoricus Neal Gabler legde al in 2009 een veel interessantere link tussen Hollywood en de economische misère in The Boston Globe. Het was Hollywood dat in de afgelopen 25 jaar aantoonde dat succes alleen succes is als je het kunt zien. Rijkdom moet je uitdragen. Bovendien leerden films daarbij dat de illusie belangrijker is dan de werkelijkheid. 'De truc is illusies zo realistisch te maken dat het publiek erin trapt.' En die les werd, zo betoogt hij, ook in de economie toegepast - tot de bubbel barstte dus.

Kamperen op de Walk of Fame is dus zo'n gek idee nog niet. In Los Angeles is het in ieder geval warmer.

undefined

Meer over